Versnellen in de master 1e graads lerarenopleiding Nederlands

Deze minor is niet aanwezig tijdens de minormarkt op 14 maart, maar geeft wel online minorvoorlichting in de periode 26 februari – 8 maart.

Deze minor is bedoeld voor studenten van alle bachelor lerarenopleidingen Nederlands die hun eerstegraads lesbevoegdheid Nederlands willen behalen, of die meer verdieping zoeken. Je kunt door deze minor alvast beginnen met het volgen van 20-25 EC aan vakken van de master Eerstegraads Lerarenopleiding Nederlands. De overige EC’s betreft vakken die een verdieping vormen op de Bachelor en een goede voorbereiding op een vervolg in de Master. Als de vakken die je behaalt nog tot het onderwijsaanbod behoren wanneer je later de Master lerarenopleiding Nederlands gaat doen, dan hoef je deze vakken niet opnieuw te volgen. 

Toelating

Je moet minimaal 50 EC aan vakinhoudelijke modules hebben afgesloten binnen de bacheloropleiding Nederlands. Zo niet dan moet je speciale toestemming vragen aan de examencommissie van je opleiding. 

De examencommissie van je opleiding stelt van tevoren vast welke HU-minoren geen hbo-niveau en/of een onacceptabele overlap hebben met het verplichte curriculum van je opleiding. Check op de pagina Niet toegestane minoren onder jouw instituut of er minoren zijn die je niet mag volgen. Deze pagina zal vanaf 29 februari geüpdatet zijn voor minoraanbod 2024-2025. 

Inhoud 

Vergroot je mogelijkheden in het onderwijsveld met een eerstegraads bevoegdheid voor het tekortvak Nederlands. Om ruimer inzetbaar te zijn binnen het onderwijs (VO en HBO) is een eerstegraads bevoegdheid naast een tweedegraads bevoegdheid buitengewoon aantrekkelijk. Wij stimuleren studenten met voldoende capaciteiten om dit traject te volgen en zo te helpen het lerarentekort te verkleinen. Je volgt in deze minor 20 EC aan modules uit de master eerstegraads lerarenopleiding Nederlands. Alle domeinen van het vakgebied komen hierbij aanbod: taalbeheersing, literatuur, taalkunde en didactiek. Daarnaast volg je voor 10 EC de generieke modules Differentiëren in de klas en ICT-rijk onderwijs (zelfstudie). 

Leerdoelen

Je hebt na deze minor gevolgd te hebben een grondige vakinhoudelijke kennis verworven op het terrein van de Neerlandistiek. Daarnaast krijg je de eerste tools en handvatten aangereikt om les te geven in het eerstegraadsgebied 

Cursussen

Argumenteren
Componenten van taalvaardigheid worden bekeken vanuit het perspectief van argumentatie. Belangrijk is te onderkennen wanneer argumentatie indirect en versluierd aanwezig is. Naast de logische kant van argumentatie komt ook de pragmatische kant aan de orde. De stof wordt toegespitst op betogende teksten, politieke vertogen en debat.

Historische letterkunde 
De cursus behandelt de Nederlandse literatuur vanaf het begin tot circa 1880. Die literatuur wordt bekeken in een brede context van culturele, religieuze en politieke ontwikkelingen, vanuit de overtuiging dat in de Nederlandse historische literatuur in de toenmalige maatschappij als vanzelfsprekend aanwezig was.

De teksten die in deze cursus behandeld worden – van strijdlustige geuzenliederen tot romans in briefvorm, van religieuze liefdesgedichten tot petrarkistische poëzie, en van ridderromans tot satirische dierenverhalen – weerspiegelen op een of andere manier de mentaliteit en discussies die in het Nederlandse taalgebied op dat moment actueel waren.

Literatuurtheorie en verhaalanalyse
In deze module hebben we aandacht voor verschillende leeswijzen en literatuurbenaderingen, met als doel dat studenten die verschillende leeswijzen en benaderingen begrijpen, kunnen toepassen en er kritisch op kunnen reflecteren, ook met oog voor bruikbaarheid in het voortgezet onderwijs. Hiernaast werken de studenten met verschillende analysemodellen voor narratieve teksten (proza-analyse).

Het onderdeel literatuurtheorie beoogt een globaal overzicht te geven van ontwikkelingen in de moderne literatuurwetenschap: de ontwikkeling van de oorspronkelijke historische en schrijversgerichte benadering, via de literatuurbenaderingswijzen waarin de tekst centraal staat (werk-immanente benadering) naar een meer lezersgerichte benadering (receptie-esthetica etc.). Hiernaast komen enkele topics uit de literatuurwetenschap aan bod: deconstructie, literatuur als onderdeel van een koloniaal en postkoloniaal discours, de psychoanalytische literatuurbeschouwing, intertekstualiteit etc.

Algemene taalwetenschap en toegepaste taalwetenschap ATW/TTW
In de cursus wordt een inleiding gegeven in de verschillende disciplines van de algemene taalwetenschap (ATW): de fonologie, morfologie, syntaxis en semantiek, waarbij de nadruk ligt op de syntaxis. Deze wordt behandeld in het licht van de syntactische variatie die door talen heen wordt aangetroffen. De ATW-onderwerpen worden in verband gebracht met enkele disciplines van de toegepaste taalwetenschap (TTW), zoals tweedetaalverwerving en taalstoornissen.

Differentiëren in de klas
Van masterstudenten wordt verwacht dat zij goed onderwijs kunnen bieden en daarbij rekening houden met de diversiteit van leren in de eigen klas. Hoe kan het onderwijs zo worden ingericht dat een ieder aan bod komt? Je wordt uitgedaagd om op basis van je eigen lespraktijk en de bijbehorende theorie tot een passende oplossing te komen voor je klas(sen).

ICT-rijk onderwijs (zelfstudie)
In deze cursus leer je door middel van ‘blended learning’ hoe je een cursus of curriculum kunt maken uitgaande van de ideeën van blended learning of flipping the classroom. Je gaat je eigen 21-eeuwse vaardigheden ontwikkelen en tegelijkertijd ook deze vaardigheden stimuleren bij je eigen leerlingen. De leerinhoud en de handvatten die worden aangereikt in deze cursus zijn verbonden aan de door jouw te ontwikkelen leeromgeving, zodat kennis en vaardigheden direct toepasbaar zijn op jouw beroepspraktijk. Tijdens deze cursus zullen er geen fysieke bijeenkomsten zijn, je gaat door middel van zelfstudie de cursus afronden.

Toetsing

De toetsing van de cursussen varieert en kan bestaan uit een tentamen, een presentatie of een dossier. Daarnaast zijn er soms formatieve opdrachten in de cursus opgenomen. 

Literatuur

De volgende literatuur wordt onder andere voorgeschreven: 

  • Eemeren, F. van en F. Snoeck Henkemans (2021). Argumentatie. Inleiding in het identificeren van meningsverschillen en het analyseren, beoordelen en houden van betogen. zesde herziene druk. Groningen / Houten: Noordhoff Uitgevers. ISBN 9789001862381 
  • Gera, J. & Sneller, A. (2010). Inleiding literatuurgeschiedenis voor de internationale neerlandistiek. Uitgeverij Verloren 
  • Rigney, A. e.a. (2006) Het leven van teksten. Amsterdam: Amsterdam University Press, ISBN: 9789053568774
  • Zinsleer van Jan-Wouter Zwart krijgen de studenten digitaal uitgereikt 

Rooster

Elke woensdag van 10.30 tot uiterlijk 21.30 uur. 

De les- en toetsroosters worden, met uitzondering van de eerste onderwijsperiode van het studiejaar (start september), altijd vier weken voor de start van iedere onderwijsperiode op Mijn Rooster geplaatst. Het rooster voor de eerste onderwijsperiode van het studiejaar is drie weken voor de start vindbaar op de site. Op Mijn Rooster is altijd het meest actuele rooster zichtbaar.
Op de HU mag voltijdonderwijs geroosterd worden tussen 08.30 en 19.00 uur.

Extra kosten

Geen.

Switch to English English