Versnellen in de master 1e graads lerarenopleiding Wiskunde

Deze minor is niet aanwezig tijdens de minormarkt op 14 maart, maar geeft wel online minorvoorlichting in de periode 26 februari – 8 maart.

Deze minor is bedoeld voor studenten van alle Bachelor lerarenopleidingen Wiskunde die hun eerstegraads lesbevoegdheid Wiskunde willen behalen, of die meer verdieping zoeken. Je kunt door deze minor alvast beginnen met het volgen van 25 EC aan vakken van de Master Eerstegraads Lerarenopleiding Wiskunde. De overige EC’s betreft vakken die een verdieping vormen op de Bachelor en een goede voorbereiding op een vervolg in de Master. Als de vakken die je behaalt nog tot het onderwijsaanbod behoren wanneer je later de Master lerarenopleiding Wiskunde gaat doen, dan hoef je deze vakken niet opnieuw te volgen.  

Toelating

Je hebt de Landelijke Kennistoets (LKT) behaald en minimaal 50 EC aan wiskundevakken uit de Bachelor. Er is een verplichte intake waarin met je wordt verkend en besloten of je het niveau aankunt. Een aantal opdrachten in deze minor dient uitgevoerd te worden op een (stage)school. Mail voor meer informatie Petra van Beusekom (petra.vanbeusekom@hu.nl). 

De examencommissie van je opleiding stelt van tevoren vast welke HU-minoren geen hbo-niveau en/of een onacceptabele overlap hebben met het verplichte curriculum van je opleiding. Check op de pagina Niet toegestane minoren onder jouw instituut of er minoren zijn die je niet mag volgen. Deze pagina zal vanaf 29 februari geüpdatet zijn voor minoraanbod 2024-2025. 

Inhoud 

Vergroot je mogelijkheden met een eerstegraads bevoegdheid wiskunde. Om breder inzetbaar te zijn binnen het onderwijs is een eerstegraads bevoegdheid naast een tweedegraads bevoegdheid buitengewoon aantrekkelijk. Wij stimuleren studenten met voldoende vakinhoudelijke, onderzoeksmatige en studiecapaciteiten om dit traject te volgen en zo te helpen het lerarentekort te verkleinen. Je volgt in deze minor vakken uit de master Eerstegraads Lerarenopleiding Wiskunde. Het gaat om 30 EC aan wiskunde-inhoudelijke en pedagogisch-didactische cursussen. 

Leerdoelen

Je hebt na het afronden van deze minor een grondige wiskundige kennis. Daarnaast krijg je de eerste tools en handvatten aangereikt om les te geven in het eerstegraads gebied 

Cursussen

Lineaire algebra
Deze cursus bouwt voort op de onderwerpen vectoren en matrices uit de Bachelor. Er wordt een hoger abstractieniveau bereikt dan in de Bachelor. Er is naast aandacht voor het leveren van bewijzen ook veel aandacht voor toepassingen.    

Statistiek gebruiken
De statistische kennis uit de Bachelor wordt op een stevig wiskundig fundament geplaatst. Daarnaast ontwikkel je je statistische geletterdheid, waarbij er een sterke koppeling is met de statistiek die in de bovenbouw van havo en vwo aan bod komt.   

Getaltheorie
Deze cursus gaat over de structuur van gehele getallen. Thema’s zijn onder andere priemgetallen en modulorekenen. Bewijzen is een belangrijk onderdeel, maar er is ook een computerpracticum cryptografie.   

Analyse van één variabele
De concepten functies, differentiëren en integreren uit de bovenbouw van havo en vwo worden op een stevig wiskundig fundament geplaatst. Je leert bijvoorbeeld hoe precies kan worden nagedacht over limieten, zonder vage termen als ‘oneindig klein’ te gebruiken.    

Meetkunde 
Je leert belangrijke stellingen uit de synthetische en analytische meetkunde benoemen, gebruiken, bewijzen en demonstreren. Het bestuderen van een meetkundig onderwerp in een klein groepje en dit voor medestudenten toegankelijk maken is onderdeel van de cursus. Dit gebeurt aan de hand van verschillende meetkundige onderwerpen, zoals bijvoorbeeld transformatiemeetkunde, inversiemeetkunde of bolmeetkunde.  

Differentiëren in de klas
Van masterstudenten wordt verwacht dat zij goed onderwijs kunnen bieden en daarbij rekening houden met de diversiteit van leren in de eigen klas. Hoe kan het onderwijs zo worden ingericht dat eenieder aan bod komt? Je wordt uitgedaagd om op basis van je eigen lespraktijk en de bijbehorende theorie tot een passende oplossing te komen voor je klas(sen).  

Toetsing

Je maakt voor de cursussen een theoretische toets (Lineaire Algebra en Analyse van één variabele) of een dossier (Statistiek Gebruiken, Getaltheorie en Differentiëren in de klas). Bij Meetkunde wordt er een dossier gemaakt, en daarnaast ook een presentatie voor medestudenten verzorgd. 

Literatuur

De volgende literatuur (nieuwste versie) wordt onder andere voorgeschreven: 

  • Van Swet, J. & Munneke, L. Praktijkgericht onderzoeken in het onderwijs. 
  • Berben, M., & Teeseling, M. (2018). Differentiëren is te leren! Amersfoort, Nederland: CPS Onderwijsontwikkeling en advies 
  • Keijzer, J., & Gils, D. (2018). Differentiëren in alle vakken.   

Voor overige titels verwijzen wij naar de onderwijscatalogus in Osiris. 

De volgende cursuswebsites geven een indruk van het niveau. (Bij bezoek zonder HU-account, komen niet alle afbeeldingen goed over)   

Rooster

Elke woensdag van 10.30 tot uiterlijk 19.30 uur. 

De les- en toetsroosters worden, met uitzondering van de eerste onderwijsperiode van het studiejaar (start september), altijd vier weken voor de start van iedere onderwijsperiode op Mijn Rooster geplaatst. Het rooster voor de eerste onderwijsperiode van het studiejaar is drie weken voor de start vindbaar op de site. Op Mijn Rooster is altijd het meest actuele rooster zichtbaar.
Op de HU mag voltijdonderwijs geroosterd worden tussen 08.30 en 19.00 uur.

Extra kosten

Geen.

Switch to English English