Dit jaar ging binnen Commerciële Economie de nieuwe minor Marketing voor Duurzame Oplossingen van start. In 20 weken gingen ambitieuze studenten aan de slag voor duurzame opdrachtgevers en kregen ze inspirerende gastcolleges van professionals uit de praktijk.
Duurzaam consumentengedrag stimuleren
Tussen denken en doen bestaat een enorme kloof wanneer het gaat om de aanschaf van duurzame producten en diensten. Mensen zéggen dat ze duurzamer willen consumeren, maar doén dat lang niet altijd. De nieuwe minor Marketing voor Duurzame Oplossingen geeft derdejaars- en vierdejaarsstudenten de kennis, tools en skills om duurzaam consumentengedrag te stimuleren en duurzame oplossingen te vermarkten. Ze leren zo een tastbare bijdrage te leveren aan bedrijven en organisaties die met duurzame oplossingen een bijdrage willen leveren aan de maatschappij. Want in de nieuwe economie gaat het niet alleen om meerwaarde leveren voor klant en bedrijf, maar ook om waardecreatie voor alle stakeholders.
Gastsprekers en opdrachtgevers
De minor is direct verbonden met de beroepspraktijk. Met behulp van het Smart Business Network zijn geschikte opdrachtgevers geselecteerd. De studenten hebben deze opdrachtgevers in 20 weken geholpen om hun duurzame product of dienst te vermarkten door middel van positieve gedragsbeïnvloeding. Opdrachtgevers waren onder andere plantaardige melk van Natulatte, jeansmerk HNST en maatschappelijke organisatie Utrecht Natuurlijk. Studenten stonden in direct contact met de opdrachtgevers en hebben aan het eind van de minor hun gedragsveranderende oplossing gepresenteerd.
Naast werken voor opdrachtgevers kregen studenten ook diverse gastcolleges van professionals uit de praktijk. Zo deelde duurzaamheidspionier Maurits Groen van Kipster zijn visie en kregen de studenten een gastcollege van Manager Sustainability van AholdDelhaize; Tim de Jong. Ook kregen de studenten een workshop bij B Corp reclamebureau The Gardeners, op locatie in de Vondelkerk in Amsterdam.
Studenten krijgen van The Gardeners een workshop Marketing & duurzaamheid
Over de minor Marketing voor Duurzame Oplossingen
In deze minor draait het om gedragsbeïnvloeding en duurzaamheid. Studenten leren op een ontdekkende en actieve manier hoe ze marketing en gedragskennis kunnen inzetten om daarmee voor echte opdrachtgevers duurzame producten en diensten succesvoller te maken in de markt. Ze gaan aan de slag om daadwerkelijk een bijdrage te leveren aan de 17 Sustainable Development Goals van de United Nations (SDG’s).
Ben je als student geïnteresseerd om vanaf september deel te nemen aan deze innovatieve minor? Hier vind je meer informatie: https://husite.nl/minors/minors/marketing-van-duurzame-oplossingen/