Programmatisch toetsen is hot en happening in het hoger beroepsonderwijs. Het past bij een onderwijsvisie waarin het eigenaarschap van de student wordt bevorderd en de ontwikkeling van de student (meer) centraal wordt gesteld. Programmatisch toetsen is evidence informed en daarnaast leren we veel van de ervaringen die op dit moment binnen verschillende onderwijscontexten worden opgedaan met deze wijze van toetsen. Wat programmatisch toetsen inhoudt kun je hier lezen en zien.
Een veelgehoorde uitspraak is: “programmatisch toetsen is een concept, geen recept”. Je kunt het dus op velerlei wijze vormgeven en invullen. Dat is mooi en een uitdaging. Want hoe kan het eruit zien? En welke keuzes maak je in dit proces?
Daarbij heeft programmatisch toetsen gevolgen voor het onderwijs, professionaliteit van docenten, leerroutes en ontwikkeling van studenten…. Ook hier liggen uitdagingen en vragen: wat zijn de consequenties van programmatisch toetsen en hoe geef je daar vorm aan?
Als projectleider, onderwijsadviseur en voorzitter van een toetsexpertgroep ben ik binnen de Hogeschool Utrecht betrokken bij meerdere opleidingen waar programmatisch toetsen wordt verkend en geïmplementeerd. Ik ben, met velen, op een ontdekkingstocht: welke keuzes maak je, hoe werkt het (niet), hoe geven we het vorm passend bij de eigen doelgroep en context? Welke uitdagingen en mogelijkheden komen we tegen?
In deze blogs neem ik je mee in dit intensieve en inspirerende proces. Op frequente basis deel ik uitdagingen, overdenkingen, opgedane ervaringen en inzichten. Uiteraard worden reacties en bijdragen op prijs gesteld: samen komen we verder!
Lees hier de eerste blog:
Wat zijn datapunten?
Christina Schouten
Projectleidster Toetsing Instituut Archimedes
Onderwijsadviseur Teacher Learning Network