Borgingsinstrument examencommissies KIT-plus

Ontwikkeling van het kwaliteitsinstrument KIT-PLUS door de voorzitters van de examencommissies van het domein Educatie.

Wat is borgen?

Hoewel de bovenstaande titel suggereert dat wij alles van borgen weten, heeft het ons veel hoofdbrekens gekost om te achterhalen wat ‘borgen’ van kwaliteit precies inhoudt. De examencommissie heeft deze taak gekregen en in de WHW staat voor ons de beste omschrijving wat wat daaronder verstaan wordt:
“op objectieve en deskundige wijze vaststellen of een student voldoet aan de voorwaarden die de onderwijs- en examenregeling stelt ten aanzien van kennis, inzicht en vaardigheden die nodig zijn voor het verkrijgen van een graad.” (WHW; 7.12)

Hoe borg je?

Na zo’n definitie komt direct de volgende vraag: ‘Hoe doe je dat dan?’ Daar zijn wij in ons SKE-traject anderhalf jaar mee bezig geweest. ‘Wij’ zijn de voorzitters van de examencommissies van het domein Educatie van de HU. Het was een taai en ingewikkeld proces om alle aspecten die daarbij meespelen een plek te geven. Alleen al het woord ‘kwaliteit’ bracht veel discussies met zich mee. Welke vragen stel je om dat in beeld te krijgen?

We zijn op zoek gegaan naar instrumenten die ons konden helpen om de juiste vragen te stellen. Het bleek dat er wel instrumenten zijn, maar dat die steeds net niet geschikt waren voor de borgende taak van examencommissies. Wij vonden het KIT ofwel Kwaliteits Instrument Toetsprogramma’s (Baartman & Kloppenburg, 2013) een goed instrument om de kwaliteit van het toetsprogramma te borgen. Maar dat was niet voldoende om de borgende taak van examencommissies uit te voeren.

Wat ontbrak er bijvoorbeeld? De taak van de examinatoren, de verbinding met wet- en regelgeving (OER en WHW), de organisatie van toetsen, maar ook de verbinding tussen de individuele toets, het toetsprogramma en het toetsbeleid. Ook vonden we wel informatie over de validiteit, betrouwbaarheid, functionaliteit en condities van toetsen en toetsprogramma, maar niet over het toetsbeleid. Voor examencommissies is juist het indalen van het toetsbeleid in het toetsprogramma en de toetsen van groot belang.

KIT-Plus

Na anderhalf jaar steggelen zijn we gekomen tot een eigen instrument voor examencommissie dat we KIT Plus hebben genoemd. De Plus staat voor de extra taken van examencommissies.

Op 11 oktober 2018, de dag van de examencommissies van de HU, is KIT Plus officieel aangeboden aan Jan Bogerd. Vanaf dat moment is het KIT Plus beschikbaar voor iedereen die ermee wil werken, zowel binnen als buiten de HU. Het is als boekje, pdf en als online tool beschikbaar.

Op de Dag van de Examencommissies zijn ook twee workshops gegeven over dit instrument. Dat leverde direct al interessante vragen en discussies op.

We zijn erg trots op dit product en gaan er tegelijkertijd vanuit dat een product nooit ‘af’ is. Daarom hopen we dat iedereen die ermee werkt zijn ervaringen met ons wil delen. Kennisdeling is voor ons belangrijk en we willen het KIT Plus dan ook blijven door ontwikkelen. Zo werken we nu aan een versie die je online kunt invullen, waarmee je meteen een verslag tot je beschikking hebt. De verwachting is dat we deze versie kunnen laten zien tijdens onze presentatie van het KIT Plus op het Congres voor Toetsen en Examineren in het Hoger Onderwijs op 27 maart 2019.

Wil je meer weten?

Het pdf-bestand is beschikbaar via deze link:

Borgingsinstrument examencommissies KIT Plus ( interactieve pdf)
Borgingsinstrument examencommissies Brochure (brochure met instrument + toelichting)

Voorzitters van de examencommissies van het domein Educatie:
Thea van Rooyen
Dhara de Nobel
Ini Luyk
Jose Sagasser
Mailadres: examencommissie.edu@hu.nl.