Aan de slag met de Zelfscan

De Zelfscan voor duurzaam onderwijs wordt ingevuld door docenten, (account)management en eventueel studenten van een opleiding, onder begeleiding van een collega-docent (een trekker Duurzaam Onderwijs binnen de opleiding) die de sessie voorbereidt en leidt. Deze docent maakt een eindverslag waarmee het gesprek binnen de opleiding verder gevoerd kan worden.

Er zijn verschillende materialen ontwikkeld om aan de slag te gaan met de Zelfscan voor duurzaam onderwijs:

  • Presentatie Zelfscan voor duurzaam onderwijs, ter introductie van de sessie met de opleiding
  • Instructie Zelfscan voor duurzaam onderwijs, voor de begeleider(s) van de sessie met de opleiding. Uitleg doel, achtergrondinfo, verschillende opties voor je sessie.
  • Een PDF om uit te printen op A3 voor het gebruik van de Zelfscan in de sessie.
  • Twee digitale versies van de Zelfscan om digitaal input te verzamelen van studenten en docenten:
    • Studentenversie Zelfscan.
    • Docentenversie Zelfscan.

      Let op:  om deze formulieren te kunnen gebruiken voor je eigen instituut maak je eerst een kopie van deze formulieren. Klik op ‘Duplicate it’ helemaal bovenaan en geef er je eigen naam aan.

  • Format voor verslaglegging om te kunnen rapporteren aan het management
  • Een voorbeeld van een sheet om de resultaten plenair te presenteren
  • Rapportage studenten enquêtes SDGs. Een rapportage van de nieuwe vragen over duurzaamheid in de 100 dagen monitor van de HU en de HBO monitor. Deze rapportages kunnen worden gebruikt om de verwachtingen van onze nieuwe studenten en de ervaringen van de afgestudeerden van de Hogeschool Utrecht mee te nemen in het gesprek. Ga naar: de duurzaamheidsmonitor voor de data (alleen voor HU-medewerkers, bevat data van studenten).

De onderdelen van de Zelfscan voor duurzaam onderwijs zijn onderaan de pagina te downloaden (uitgezonderd de digitale zelfscans).

Neem contact met ons op voor meer informatie over deelname aan de zelfscan of voor ondersteuning bij de uitvoering: duurzaamonderwijs@hu.nl

De ontwikkelingsstadia gemeten met een 6-puntsschaal

De voortgang van duurzaamheid in de opleiding wordt in de zelfscan duurzaam onderwijs opgebouwd in 6 stadia: van niet van toepassing (1) tot impactvol (6), aangeduid met een letter, zoals bij een duurzaamheidslabel t.b.v. een duidelijke en herkenbare weergave van de resultaten.

A. Impactvol
De opleiding profileert zich op duurzaamheid en op de daarbij horende maatschappelijke vraagstukken, haar ambities op dit gebied reiken over de grens, en cruciale partners erkennen dat de opleiding op beide vlakken een voorbeeldrol vervult. Samen met partners heeft de opleiding een positieve impact op de duurzaamheids-problemen waar de samenleving voor staat.

Hierbij komen alledrie de niveaus van duurzaamheid (in samenhang) aan bod.

In alle onderdelen van de opleiding.

B. Systematisch en partnergericht
Cruciale werkveldpartners en kennisinstellingen werken samen en zijn actief betrokken bij de integratie en evaluatie van duurzaamheid in de opleiding, oftewel in de gehele PDCA-cyclus.

Alledrie de niveaus van duurzaamheid komen aan bod, in samenhang, dus ook hoe ze met elkaar zijn verbonden.

In alle onderdelen van de opleiding, EN bij cruciale werkveldpartners en kennisinstellingen.

C. Systematisch (belangrijk element)
Het thema duurzaamheid is systematisch verankerd in de opleiding. De PDCA-cyclus is aantoonbaar rond: de opleiding evalueert, zet vervolgactiviteiten in, en behaalt concrete resultaten.

Alledrie de niveaus van duurzaamheid komen aan bod, in samenhang, dus ook hoe de pijlersperspectieven met elkaar zijn verbonden.

In alle onderdelen van de opleiding.

D. Samenhangend (deels aan de orde)
De activiteiten rond duurzaamheid vormen een gepland, samenhangend geheel. De samenhangende activiteiten worden als regel beschouwd: elke student en docent besteedt in de opleiding aandacht aan duurzaamheid.

Alledrie de niveaus van duurzaamheid komen aan bod, in samenhang, dus ook hoe de niveaus met elkaar zijn verbonden.

Alleen in bepaalde onderdelen van de opleiding.

E. Incidenteel
Duurzaamheid  is incidenteel vertegenwoordigd in de opleiding en wordt gebaseerd op acties van individuen, het betreft eenmalige activiteiten

Niet alle niveaus (ecologisch, sociaal economisch) van duurzaamheid zijn vertegenwoordigd. Of alle drie de niveaus komen aan bod, zonder bewust te zijn van de wisselwerking, hoe de niveaus met elkaar verbonden kunnen zijn.

F. (Nog) niet van toepassing
Duurzaamheid ontbreekt in het betreffende onderdeel van de opleiding.

Bijlagen