Wil jij een brede verkenning van alle actuele componenten van de online marketing met een sterke focus op e-commerce? Wil je weten hoe een startende onderneming of een MKB bedrijf online succesvol kan worden? Dan is deze minor echt wat voor jou. Het hele scala elementen van de online marketing komt langs tijdens de minor: van webshopontwerp en webshopbouw tot marketplaces, van Google Analytics 4 en Google Tag Manager tot data-analyse, van social media tot neuromarketing. Natuurlijk ontbreekt ook de inzet van AI niet. Deze minor is vooral geschikt als je graag ondergedompeld wilt worden in de actualiteit van het vakgebied en ook zelf actief aan de knoppen wilt zitten. Binnen 20 weken word je bij deze minor opgeleid tot een breed geschoolde Junior Online Marketing Consultant.
Als je het online marketing vakgebied graag grondig wilt verkennen, dan is deze minor zeer geschikt voor jou. We bieden je een brede interactieve kennismaking met online marketing zodat je na afloop van de minor zelf kunt kiezen of je verder wilt gaan als brede online marketing adviseur of je juist voor kiest je te gaan specialiseren door verdere zelfstudie, training of opleidingen in dit vakgebied.
Toelating
Er gelden geen specifieke toelatingseisen. Zowel voor studenten met relatief weinig (marketing) voorkennis als voor studenten vanuit commerciële/ communicatie opleidingen is deze minor een waardevolle toevoeging op het basis examenprogramma.
De examencommissie van je opleiding stelt van tevoren vast welke HU-minoren geen hbo-niveau en/of een onacceptabele overlap hebben met het verplichte curriculum van je opleiding. Check op de pagina Niet toegestane minoren onder jouw instituut of er minoren zijn die je niet mag volgen. Deze pagina zal vanaf 29 februari 2024 geüpdatet zijn voor minoraanbod 2024-2025.
Inhoud
Lijkt een baan in dit vakgebied je interessant? Deze minor leidt je op om gericht advies te kunnen geven aan bedrijven. Je leert dit door eerst zelf een nieuw merk te ontwikkelen en een webshop te bouwen om deze in de markt te zetten. Dit doe je op door UX/UI in te zetten aan de hand van neuromarketing principes, rekening te houden met vindbaarheidsalgoritmes van zoekmachines. Ook stel je een social media aanpak op. Uiteraard maak je ook gebruik van AI tools. Na afloop van dit grote project, heb je zoveel geleerd, dat je in de laatste weken van de minor een echte opdrachtgever, een bedrijf met een (online) marketing uitdaging gaat werven en adviseren. Dit alles doe je in teamverband.
Veel bedrijven vinden het lastig hoe zij door digitale marketing meer conversie uit de website of social media kunnen halen. Of hoe zij hun merk gerichter kunnen promoten naar de juiste doelgroep. Als jij de minor E Marketing hebt afgerond, dan kun jij deze bedrijven hierbij helpen. Je bent na afloop van de minor feitelijk een junior professional die het hele werkveld grondig heeft verkend. Je begrijpt welke relatie de vele componenten van (online) marketing met elkaar hebben. Je bent nog geen specialist op één van de onderdelen, maar je hebt voldoende bagage om zelf te kiezen in welk onderdeel je je verder wilt verdiepen, of als brede adviseur aan het werk te gaan.
Leerdoelen
Na afloop van de minor kun jij antwoord geven op onder andere de volgende vragen:
- Hoe bouw je zelf een webshop in WordPress?
- Hoe kan een website geoptimaliseerd worden met behulp van zoekmachineoptimalisatie (SEO)?
- Hoe zet je een social media strategie op en hoe voer je die uit?
- Hoe bouw je een effectieve e-mail(nieuwsbrief)campagne op?
- Welke online marketing technieken en tools kun je het beste inzetten om een bepaald marketingdoel te behalen?
- Welke rol spelen de persona en customer journey van een doelgroep in het bepalen van de propositie en positionering van een merk?
- Op welke ‘neuro-knoppen’ kun je drukken in het brein van consumenten, zodat communicatie-uitingen beter aanslaan?
- Hoe kan AI helpen bij het inrichten en uitvoeren van online marketing
Aan het einde van deze minor weet je hierdoor:
- Weet je wat de laatste ontwikkelingen zijn op online marketinggebied
- Kun je op basis van een goede doelgroep analyse een marketingaanpak bepalen voor een merk
- Kun je gerichte verbeterplannen maken voor vraagstukken op gebied van online marketing en social media
- Kun je op basisniveau omgaan met WordPress, Google Analytics 4, Google Tag Manager, Google Adwords, AI tools en Power BI.
Cursussen
De minor is een 30 EC module die meerdere fasen en inhoudelijke onderdelen bevat
Je ontwikkelt eerst een eigen commercieel concept met een goed doordachte merkstrategie. Om dit succesvol in de markt te zetten bouw je een commerciële webshop. Je leert op deze wijze omgaan met WordPress, Google Analytics en Google Tag Manager. Ook leer je de principes van neuromarketing en UX/UI toe te passen op je eigen webshop en leer je de prestaties van de shop te meten, te analyseren en te optimaliseren. Voor dit eigen merk zet je ook een channelstrategie op alsmede een social media (content)strategie. Natuurlijk gebruik je AI tools en doe je een e-mailcampagne waarvan je de resultaten meet. Hiermee krijgt je goed zicht in de impact van het bewuste en onbewuste gedrag van klanten.
Tijdens de tweede fase van dit project analyseer je ook de webshop en de campagne van een ander minorteam. Je lever hen een concreet optimalisatie advies op. Je oefent hierdoor al met het innemen van je rol als consultant.
Als je deze twee trajecten doorlopen hebt, mag je (met je team) door naar de derde fase: een adviestraject voor een te werven opdrachtgever uit het bedrijfsleven. Je bestudeert de bedrijfsuitgangspunten van de opdrachtgever, de doelgroep en de huidige (marketing)prestaties van het merk. Je doet onderzoek onder de doelgroep en stelt uiteindelijk een verbeteradvies op voor de (online)marketing van dat merk. Ook bouw je voor de opdrachtgever een dashboard om de marketingprestaties inzichtelijk te maken.
Toetsing
In de minor E Marketing vindt toetsing zowel op team– als individueel niveau plaats. Je wordt in alle fasen begeleid door één vaste docent-coach. Op centraal niveau wordt kennis aangereikt in de vorm van hoorcolleges, zelfstudie en klassikale sessies. Tussentijds en aan het einde vindt op vaste momenten beoordeling plaats. Dit doen we op basis van op te leveren beroepsproducten, portfolio, assessment en/of presentatie. Er worden geen schriftelijke tentamens afgenomen.
Literatuur
In de minor werken we niet met boeken, maar met licenties. De definitieve licentielijst wordt in de eerste lesweek in september op het HU-intranet op canvas aangekondigd.
Rooster
Gemiddeld genomen heb je twee dagen college en coaching op het Utrecht Science Park. Je werkt daarnaast 1-2 dagen per week aan de projecten. De lesdagen zijn op maandag, dinsdag en/of donderdag. In de eerste lesweek is sprake van een afwijkend lesprogramma.
De les- en toetsroosters worden, met uitzondering van de eerste onderwijsperiode van het studiejaar (start september), altijd vier weken voor de start van iedere onderwijsperiode op Mijn Rooster geplaatst. Het rooster voor de eerste onderwijsperiode van het studiejaar is drie weken voor de start vindbaar op de site. Op Mijn Rooster is altijd het meest actuele rooster zichtbaar.
Op de HU mag voltijdonderwijs geroosterd worden tussen 08.30 en 19.00 uur.
Extra kosten
Behalve licentiekosten, zijn er geen extra kosten verbonden aan het volgen van deze minor.