Kom naar de voorlichtingsactiviteiten voor het maken van je minorkeuze. Kijk hier voor meer informatie. 

DOG – Durf te Ontwikkelen en Groei

Ben je klaar om uit je comfortzone te stappen en jezelf als professional beter te leren kennen? 🐾

Honden kunnen je helpen om lichaamstaal en interactie beter te signaleren, begrijpen en erop te reageren. Durf jij je te laten spiegelen en inspireren door een hond? En de uitdaging aan te gaan om samen te werken en jezelf te ontwikkelen door middel van dialoog?

Heb je een affiniteit met honden en geen angst of allergie? Dan is dit een unieke kans voor jou om te groeien en te bloeien als professional!

Toelating

Afgeronde propedeuse. Opdrachten worden verbonden aan het persoonlijk professioneel handelen (passend bij de major).

Deze minor is bedoeld voor (voltijd-, deeltijd- en flex-) studenten van de Pabo, Pedagogiek en Social Work, maar is ook geschikt gebleken voor studenten van andere opleidingen.

De examencommissie van je opleiding stelt van tevoren vast welke HU-minoren geen hbo-niveau en/of een onacceptabele overlap hebben met het verplichte curriculum van je opleiding. Check op de pagina Niet toegestane minoren onder jouw instituut of er minoren zijn die je niet mag volgen. Deze pagina zal vanaf 21 februari geüpdatet zijn voor minoraanbod 2025-2026. 

Inhoud

We leven in een tijd van snelle veranderingen en digitale transitie. Hierdoor ontstaat een behoefte aan wendbare professionals die zich kunnen verbinden, duurzaam inzetbaar zijn en durven te vertragen. Onder andere met behulp van honden werk je op speelse wijze aan je persoonlijke ontwikkeling en professionele vaardigheden. Wat je leert over jezelf en je professionele identiteit, neem je mee naar je vakgebied.

Deze minor biedt een unieke kans om jezelf buiten de gebaande paden te ontplooien tot een veerkrachtige en wendbare professional.

Leeruitkomsten

De student ontwikkelt het vermogen om op een open en reflectieve manier naar zichzelf te kijken en te analyseren hoe ervaringen en opdrachten binnen de minor bijdragen aan zowel persoonlijk als professioneel handelen. De student onderbouwt diens inzichten en reflecties met relevante literatuur, bronnen en/of expertperspectieven. De student neemt een gelijkwaardige en verbindende houding aan in samenwerking met anderen, zowel binnen het leerteam als in de eigen beroepspraktijk en in interactie met experts, mens, hond en natuur.

Daarnaast ontwikkelt de student creatief handelen in de context, kritisch denkvermogen en neemt verantwoordelijkheid over het eigen leerproces. De student toont flexibiliteit in het omgaan met complexe situaties in de maatschappij, waarbij de student laat zien handelingsmogelijkheden uit te breiden doordat relevante kwaliteiten op het gebied van zelfinzicht, samenwerking en verbindend leiderschap worden ontwikkeld. Ten slotte presenteert de student op eigen wijze de doorgemaakte ontwikkeling en benoemt de betekenis daarvan voor het professioneel handelen en de visie daarop.

Cursussen

De minor DOG kent theorie-, leerteam- en praktijkbijeenkomsten. Tijdens de praktijkbijeenkomsten werken studenten samen met verschillende coaches die hun honden inzetten.

Bij de minor DOG werk je door middel van meerdere opdrachten en het leren in het leerteam aan je persoonlijke en professionele ontwikkeling. Dit wordt uitgelicht in de grote overkoepelende opdracht ‘de meesterproef’.

Tijdens de bijeenkomsten krijg je input om de opdrachten uit te kunnen werken.

Gemaakt door een student van de minor ten aanzien van diens ervaring in het proces

De minor levert studenten 30 EC op. In de eerste fase ben je gericht op jezelf: ‘ik’, de tweede op ‘ik en de ander’ en als laatste geven we je input om jezelf als professional verder te leren kennen in samenwerkingsrelaties. Studenten maken en leveren wekelijks opdrachten in via Canvas.

Samenwerken, waarnemen en leren zijn verbonden met hoe je in de wereld staat en handelt. Dit doen we door te observeren vanuit jezelf, de ander en de hond. Zo leer je signalen beter herkennen en je handelen afstemmen op de ander. Honden kunnen je veel over jezelf leren door hun signalen. Via video-interactie en coachingstechnieken pas je deze kennis toe in je werkveld.

De minor wordt afgesloten met de presentatie van een ‘meesterproef’ en je eindevaluatie waarin alle opdrachten en reflecties op je ontwikkeling als professional samenkomen.

Toetsing

Alle opdrachten worden in dialoog in een leerteam (een vaste groep van deelnemers aan de minor begeleid door een coach/ docent van de minor) beoordeeld. Binnen deze vorm van dialogisch beoordelen ontvangen deelnemers voortdurend feedback op hun ontwikkeling. Er wordt tot slot een uitgebreide eindevaluatie geschreven die door twee examinatoren wordt beoordeeld.

Literatuur

Er wordt een beroep gedaan op het gebruik van onderstaande literatuur:  

  • Gijsbers, A. & I. Glansbeek (2019). Wijze lessen van je hond. Coachen met honden.   
  • Ranty, V., Van Gurp, S., & Priem, J. (2020). De lerende professional (derde druk). Boom.  
  • Scager, M. (2021). De reflectieve professional. Een praktische handleiding voor docenten en studenten in het hoger onderwijs. BoekXpress. 

Rooster

Lesdagen zijn iedere dinsdag in Amersfoort tussen 9:00 en 17:00 uur en kennen een 100% aanwezigheidsplicht. Bij onvoorziene afwezigheid wordt er in dialoog met de coach en het leerteam een alternatieve opdracht geformuleerd.
Naast de dinsdagen moet er rekening gehouden worden met het maken van opdrachten en een belasting van 10 uur zelfstudie per week voorbereiding en verwerkingstijd.

De les- en toetsroosters worden, met uitzondering van de eerste onderwijsperiode van het studiejaar (start september), altijd vier weken voor de start van iedere onderwijsperiode op Mijn Rooster geplaatst. Het rooster voor de eerste onderwijsperiode van het studiejaar is drie weken voor de start vindbaar op de site. Op Mijn Rooster is altijd het meest actuele rooster zichtbaar.

Extra kosten

Eventuele reiskosten voor gastlessen op locatie in het land.

Reviews

“De minor heb ik als leerzaam, vernieuwend en interessant ervaren. De Minor is anders dan andere minors als je het mij vraagt. Je gaat aan de slag met een Meesterproef die in het teken staat van persoonlijke en/of professionele groei. Mijn Meesterproef had als onderwerp ‘het uit mijn hoofd treden en voelen in mijn lijf’. Ik kan veel piekeren en negatieve gedachtes voor waarheid zien. Ik heb mezelf uitgedaagd het piekeren en de negativiteit te verminderen, met behulp van de honden in combinatie met de huiswerkopdrachten, theorie- en praktijklessen. Veelvoudig heb ik oefeningen uitgevoerd, waarbij verschillende onderwerpen naar boven kwamen waar ik mee verder kon. Denk aan: het ‘durven los laten’, ‘durven fouten te maken’, ‘aangeven van de eigen grens’ en het ‘durven zelf te denken’. De honden hebben een spiegel voor gehouden wat soms confronterend kon zijn. Ik ben met behulp van de voorgehouden spiegel veel bewuster geworden van mijn eigen gedrag.

 Je vormt met medestudenten een leerteam. Het ‘echt’ openlijk delen van wat speelt in je hoofd en je lijf schepte voor mij een band. Andere studenten uit mijn leergroep hadden hele andere Meesterproeven wat het leerzaam en mooi maakte. Naast de lesdag heb ik één tot drie dagen in de week besteed aan zelfstudie. Ik begon met één dag in de week en naar mate het einde naderde werden dit er twee á drie.

 Als ik terug denk aan de minor komen de woorden: creatief, eigenzinnig en positief in mij naar boven. De Minor daagde uit je creativiteit te tonen, waarbij weinig fout was. Ik vond de vrijheid en de eigenzinnigheid hierin heel prettig. Ik zou de minor weer opnieuw volgen als het kon.”

Riet, student Toegepaste psychologie, Hogeschool Leiden, 24 jaar

Switch to English English