Je ben student en tevens werkzaam als professional en je wilt meer weten hoe je veranderingen kunt realiseren en kansen kunt herkennen in relatie tot nieuwe digitale technologieën. Je leert nieuwe digitale technologieën en trends beoordelen op relevantie voor de organisatie met deze minor. Je krijgt handvatten hoe je digitale transformatie in gang zet en begeleidt. Aan het einde van de cursus kan jij de implementatie realiseren en zo waarde toevoegen binnen de hele bedrijfsvoering. Tegelijkertijd leer je disruptieve ontwikkelingen herkennen en vertalen naar (nieuw) business model.
We gebruiken actieve werkvormen om de verschillende onderwerpen verder te verkennen en uit te diepen. Parallel aan de collegedagen lopen deelopdrachten die linken aan jouw organisatie en je uitdagen om de verschillende onderwerpen die aan bod komen te onderzoeken en te beschrijven om uiteindelijk tot inzichten en verbetersuggesties te komen voor jouw organisatie.
Werkpraktijk
Je combineert jouw werkpraktijk met de theorie die je aangereikt krijgt. Dat laat je zien door middel van een beroepsproduct. Zo creëer je een meerwaarde voor je eigen professionele functioneren én voor je werkgever. Voor het maken van de beroepsproducten zul je onderzoek moeten doen binnen het bedrijf waar je werkzaam bent. Je haalt de informatie op bij de stakeholders en je doet een voorstel tot verbetering.
De minor is onderdeel van de deeltijdopleiding Bedrijfskunde en bestaat uit twee cursussen uit de hoofdfase bedrijfskunde deeltijd, namelijk de cursus Management Digitale Transformatie en de cursus Digital Business.
Ingangseisen
Je hebt een propedeuse van een bachelor opleiding. Maar om de minor succesvol af te ronden is het noodzakelijk dat je een werkomgeving hebt waar je jouw beroepsproducten kunt maken. Een intake maakt onderdeel uit van de toelating om onder andere af te stemmen of de werkomgeving van de student volstaat om de cursus en toetsing af te ronden.
De examencommissie van je opleiding stelt van tevoren vast welke HU-minoren geen hbo-niveau en/of een onacceptabele overlap hebben met het verplichte curriculum van je opleiding. Check op de pagina Niet toegestane minoren onder jouw instituut of er minoren zijn die je niet mag volgen. Deze pagina zal vanaf 21 februari geüpdatet zijn voor minoraanbod 2025-2026.
Leerdoelen
Leerdoelen van de cursus Management Digitale Transformatie zijn:
- Identificeren: je bent in staat om structurele digitale ontwikkelingen te signaleren en op waarde voor de organisatie te schatten;
- Transformeren: je kunt voorstel(len) doen om een blijvend innovatieve cultuur te creëren;
- Impact organisatie: je kunt aangeven welke gevolgen de voorgestane digitale transformatie voor de organisatie heeft voor onder meer cultuur, structuur en ICT middelen;
- Ethische consequenties: je kunt aangeven welke ethische dilemma’s en consequenties verbonden zijn aan de digitale transformatie en kan voorstellen doe hoe hiermee om te gaan;
- Je bent in staat om vanuit de rol als adviseur of business manager voorstellen voor de digitale transformatie overtuigend te presenteren, daarbij rekening houdend met de belangen van de diverse stakeholders en de gevolgen die deze voorstellen voor deze stakeholders hebben;
- Je bent in staat om in de rol van stakeholder de aan hem gepresenteerde voorstellen kritisch te kunnen beoordelen, de gevolgen hiervan voor zijn positie en belangen vast te kunnen stellen en hierover de indiener gedegen over te kunnen ondervragen.
De leerdoelen van de cursus Digital Business zijn:
- Je kunt potentiële digitale disruptie herkennen, de innovatieve aspecten daarvan aan manifeste en vooral latente klantbehoeften koppelen en een specifiek ‘digital business’ uitvoeringsmodel rondom de digitale innovatie ontwikkelen;
- Je toont kennis aan over de achterliggende functionele aspecten van digitale innovaties (met name ‘as-a-Service’ architecturen, big data, blockchain en process mining) die bekend zijn als bevorderaars van nieuwe businessmodellen. Je bent in staat om met onderzoekende houding, deze kernfunctionaliteiten naar mogelijk disruptieve digitale businessopportuniteiten te vertalen;
- In de rol van entrepreneur, manager of adviseur, kun je een specifiek businessplan ontwikkelen om mogelijk disruptieve digitale businessopportuniteiten te benutten met een startup-benadering zoals Design Thinking, Lean-Startup) om zowel een nieuw bedrijf als een afdeling binnen een moederbedrijf (‘internal startup’, spin-off) op te richten rondom de digitale innovatie.
Cursussen
De minor bestaat uit twee cursussen uit de hoofdfase bedrijfskunde deeltijd, namelijk de cursus Management Digitale Transformatie en de cursus Digital Business.
Toetsing
Voor de cursus Management Digitale Transformatie maak je een beroepsproduct en is er een assessment. Voor de cursus Digital Business maak je een businessplan, een business case en een pitch.
Literatuur
Wij werken met docenten uit de praktijk. Zij zijn goed op de hoogte van de trends en de nieuwste literatuur. Daarom wordt de literatuur bij aanvang van de minor bekendgemaakt.
Rooster
De lessen zijn afwisselend op vrijdag (14.00-20.30 uur) en zaterdag (10.00-16.30 uur). Neem contact op met de opleiding (ipbdeeltijd@hu.nl) voor de exacte lesdagen. De lessen zijn op het terrein van Utrecht Science Park.
De les- en toetsroosters worden, met uitzondering van de eerste onderwijsperiode van het studiejaar (start september), altijd vier weken voor de start van iedere onderwijsperiode op Mijn Rooster geplaatst. Het rooster voor de eerste onderwijsperiode van het studiejaar is drie weken voor de start vindbaar op de site. Op Mijn Rooster is altijd het meest actuele rooster zichtbaar.
Kosten
Geen.