Let op: de aanmelddeadline voor deze minor (start september 2025) nadert! Check de jaaragenda.

Klantbeleving in de nieuwe economie

Deze minor gaat helaas niet door in periode AB.

Deze minor is geschikt voor studenten met een passie voor of  interesse in marketing en bedrijfskunde die willen bijdragen aan het verbeteren van klantbeleving in een maatschappij die steeds meer aandacht heeft voor duurzaamheid en innovatie.

Je bent leergierig, werkt graag samen en bent gemotiveerd om creatieve en goed onderbouwde oplossingen te ontwikkelen. Tijdens de minor verwachten we een actieve houding, samenwerking in teams en een nieuwsgierige instelling. Je onderzoekt, adviseert, presenteert en professionaliseert.

Toelating

Voor deze minor gelden geen formele toelatingseisen. Je hebt geen stage- of werkplek nodig om deel te nemen. Wij verbinden je met mooie opdrachtgevers en stakeholders uit onze eigen netwerk zoals KPN, Odido, Gemeente Utrecht en Ikea. De minor is toegankelijk voor studenten van alle opleidingsvormen, waaronder voltijd, deeltijd en flexibel onderwijs (in overleg ivm roosterplanning).

De examencommissie van je opleiding stelt van tevoren vast welke HU-minoren geen hbo-niveau en/of een onacceptabele overlap hebben met het verplichte curriculum van je opleiding. Check op de pagina Niet toegestane minoren onder jouw instituut of er minoren zijn die je niet mag volgen. Deze pagina zal vanaf 21 februari geüpdatet zijn voor minoraanbod 2025-2026.

Inhoud

De minor richt zich op het verbeteren van klantbeleving met aandacht voor maatschappelijke en economische doelstellingen. Je leert hoe je de customer journey in kaart brengt en verbetert, en hoe je deze inzichten toepast om waarde te creëren voor klanten en organisaties. We besteden aandacht aan actuele onderwerpen zoals digitale technologie, data-analyse en duurzaam ondernemen. Daarnaast ontdek je hoe klantbeleving kan bijdragen aan meervoudige waardecreatie (mens, welvaart, planeet) en leer je hoe je als veranderaar organisaties kunt ondersteunen in hun transitie naar de nieuwe economie. Deze 30EC semestercursus bestaat uit twee lijnen: (1) Customer Experience Management (onderzoek, advies) en (2) Connecting People-Planet-Prosperity (professionalisering).

Leerdoelen

De minor heeft de volgende leerdoelen:  

  • Kun je een customer journey ontwerpen en verbeteren met gebruik van digitale technologie en kennis van consumentengedrag.
  • Heb je data verzameld en geanalyseerd om verbeteringen in klantbeleving te realiseren die bijdragen aan maatschappelijke waardecreatie.
  • Kun je een leidende rol vervullen in het implementeren van verbeteringen binnen een organisatie, met oog voor de economische en maatschappelijke context.

Cursussen

Customer Experience Management (CXM)

In deze cursus leer je de principes van customer journey mapping en customer experience management te onderzoeken en te adviseren in de praktijk. Je ontdekt hoe organisaties klantbeleving verbeteren door digitale technologie en kennis van consumentengedrag effectief in te zetten. De cursus bestaat uit twee opdrachten en levert 15EC op:

  • Onderzoek naar de toekomst van CXM: samen met medestudenten voer je onderzoek uit naar een specifiek aspect van customer experience management. Je verdiept je in dit thema, wordt expert, en presenteert je bevindingen aan het einde van de minor in een onderzoeksrapport en presentatie. Dit onderzoek loopt in Blok A en B en het resultaat bepaalt 50% van je eindcijfer CXM.
  • Advies aan een organisatie: je werkt met medestudenten en een praktijkopdrachtgever samen om een customer journey in kaart te brengen en verbeterpunten te formuleren. Vervolgens test je enkele van deze verbeteringen bij (potentiële) klanten en verwerk je de resultaten in een rapport. Dit adviestraject loopt eveneens in Blok A en B en telt voor 50% mee in je eindcijfer CXM.

Connecting People – Planet – Prosperity

  • Professionalisering als “Game Changer”: in deze cursus leer je belangen van verschillende stakeholders verbinden om duurzame waardecreatie te realiseren binnen het kader van People, Planet en Prosperity. Je ontwikkelt leiderschapsvaardigheden, leert draagvlak creëren en oefent met verandermanagement via simulaties en business games. Door middel van een portfolio toon je je professionele groei en visie als “Game Changer” aan, ondersteund door feedback van experts. Deze cursus bereidt je voor op een sleutelrol in organisaties binnen CXM en levert 15EC op aan het einde van het semester.

Toetsing

De minor heeft specifieke toetsproducten die aansluiten bij de leerdoelen die gaan over Onderzoek, Advisering en Professionalisering:

  • Onderzoek naar de toekomst van CXM: Je voert samen met medestudenten een onderzoek uit naar een specifiek aspect van CXM en wordt hierin expert. De resultaten presenteer je in een onderzoeksrapport en eindpresentatie.
  • Advies aan een organisatie: Je brengt de customer journey in kaart, identificeert verbeterpunten en test enkele van deze verbeteringen. Je rapporteert je bevindingen en presenteert deze aan een opdrachtgever.
  • Portfolio professionele ontwikkeling: je documenteert en reflecteert je groei in een portfolio, ondersteund door feedback van medestudenten, docenten en experts. Door je deelname aan oefeningen en simulaties toon je je doelen, ontwikkeling en visie als ‘Game Changer’ tussen People, Planet en Prosperity aan.

Deze toetsen combineren samen tot één geheel waarvan je de impactvolle resultaten op het feestelijke eindevenement presenteert. Je geeft hiermee ook vorm en inhoud aan deze afsluitende bijeenkomst.

Literatuur

De cursus CXM maakt, onder andere, gebruik van de volgende boeken:

  • Praktijkgericht onderzoek in bedrijf (Leen en Mertens, 2021) ISBN: 978-90-46-90784-9
  • Basisboek Customer Journey (Van Slooten, 2022) ISBN: 978-90-01-07840-9

Tijdens deze minor wordt ook gewerkt met aangereikte actuele artikelen en praktijkcases.

Rooster

Het rooster bestaat uit drie verschillende lessen per week, aangevuld met een eventueel bedrijfsbezoek. Onder voorbehoud kun je rekening houden met het volgende:

  • de CXM-lessen Onderzoek & Advies vinden fysiek op locatie Science Park Utrecht op maandag of dinsdag van 9.00 tot 13.00 uur plaats.
  • de CPPP-bijeenkomsten zijn op donderdagmiddag 12:00 – 15:00 of vrijdag 11:00 – 15:00 (locatie Science Park of Europalaan). Dit is afhankelijk van locatiebeschikbaarheid en de samenwerking met www.dotslash.nl.
  • Bedrijfsbezoeken worden nog ingepland, houd rekening met één tot drie dagdelen tijdens de minor.

In geval van uitzondering, een bijeenkomst kan online via Microsoft Teams plaatsvinden.

De les- en toetsroosters worden, met uitzondering van de eerste onderwijsperiode van het studiejaar (start september), altijd vier weken voor de start van iedere onderwijsperiode op Mijn Rooster geplaatst. Het rooster voor de eerste onderwijsperiode van het studiejaar is drie weken voor de start vindbaar op de site. Op Mijn Rooster is altijd het meest actuele rooster zichtbaar. 
 
Op de HU mag voltijdonderwijs geroosterd worden tussen 08.30 en 19.00 uur. 

Extra kosten  

Geen. 

Deze minor is door de Green Office HU aangemerkt als een duurzame minor. Dit betekent dat je door het volgen van deze minor kan bijdragen aan één of meerdere van de Sustainable Development Goals van de UN.

 

 

Switch to English English