Je hebt een bijzondere interesse in patiënten met psychosomatische klachten en wilt beter worden in het diagnosticeren en behandelen ervan in relatie tot het bewegend functioneren. Je zoekt een minor die voortbouwt op je studierichting in de gezondheidszorg en verdiepend is richting het bewegend functioneren van deze patiënten. Bovendien vind je innovatie van zorg in relatie tot deze patiëntenpopulatie een interessante uitdaging.
Door de minor krijg je meer inzicht in onder meer de volgende vragen:
- Met welke vraagstukken presenteren deze patiënten zich in de praktijk?
- Waarom worden mensen beperkt in hun bewegend functioneren en waarom vertraagt het herstel van patiënten óf blijft deze geheel uit?
- Welke psycho- en sociale factoren kunnen een (herstel- belemmerende) rol spelen?
- Hoe maak je contact met je patiënt en stel je de juiste vragen, bijvoorbeeld wanneer een patiënt qua persoonlijkheid, dan wel vanwege een klachtenbeeld afwijkt van hetgeen je vaker voorbij ziet komen in de praktijk?
- Welke keuzes maak je binnen het klinische redeneerproces wanneer een casus complexer wordt en je te maken krijgt met veranderingsprocessen met betrekking tot leefstijl of gedrag bij de patiënt?
- Hoe kan je samen met de patiënt werken aan mentale en fysieke fitheid als er bijvoorbeeld sprake is van angst, stemmingsklachten, stress, overspanning, burn-outklachten of post covid problematiek?
Een team van gespecialiseerde en enthousiaste docenten maken je tijdens de halfjaar durende minor graag wegwijs in de psychosomatiek.
Toelating
Fysiotherapie- en Oefentherapiestudenten kunnen zich direct inschrijven. Andere paramedische disciplines nemen contact op met Selma May (selma.may@hu.nl) en Jeanique Visscher (jeanique.visscher@hu.nl).
De volgende basiskennis is een pré:
- kennis van de fysiologie van pijn en stress in relatie tot het fysieke functioneren;
- basiskennis van bindweefselfysiologie en herstel;
- basiskennis van de diagnostiek en behandeling van psychosomatische klachten in relatie tot het bewegend functioneren;
- goede beheersing van de Engelse taal;
- een wetenschappelijke houding.
De examencommissie van je opleiding stelt van tevoren vast welke HU-minoren geen hbo-niveau en/of een onacceptabele overlap hebben met het verplichte curriculum van je opleiding. Check op de pagina Niet toegestane minoren onder jouw instituut of er minoren zijn die je niet mag volgen. Deze pagina zal vanaf 21 februari geüpdatet zijn voor minoraanbod 2025-2026.
Inhoud
Tijdens deze minor ga je jezelf verder verdiepen in de patiëntenpopulatie ‘Psychosomatiek’: Patiënten met aanhoudende lichamelijke klachten waarbij de impact op het dagelijkse leven groot is en de kwaliteit van leven belemmerd wordt. Het Bio-psychosociale model is het uitgangspunt voor diagnostiek en behandelen.
De minor richt zich op de fysiologie van pijn en stress, invloed van coping op persoonlijkheid en bewegend functioneren, psychopathologie, ontwikkelingspsychologie en behandelinterventies. Om een beeld van het werkterrein te krijgen wordt er voor 1 hele dag of 2 dagdelen een meeloopdag georganiseerd bij een gespecialiseerde fysiotherapeut/ oefentherapeut of in een gespecialiseerde setting.
Naast de inhoudelijke verdieping, doorloop je samen met medestudenten een project. Externe opdrachtgevers dienen een voor hun praktijk relevant vraagstuk in, en jullie mogen die beantwoorden. Voorbeelden van thema’s zijn: Biofeedback, (Pijn) Educatie, Gezondheidsvaardigheden, Communicatie, Zelfmanagement en de Identiteit van de Psychosomatische Fysiotherapie.
Leerdoelen
Oefentherapie:
Tijdens de minor werk je aan volgende competenties:
- Oefentherapeutisch handelen;
- Communiceren;
- Samenwerken;
- Kennis delen en wetenschap;
- Maatschappelijk handelen;
- Professioneel handelen.
Fysiotherapie:
Tijdens de minor werk je aan volgende beroepsrollen:
- Zorgverlener;
- Gezondheidsbevorderaar;
- Samenwerkingspartner;
- Reflectieve professional;
- Communicator.
Cursussen
De minor bestaat uit twee cursussen:
- Module 1: Psychosomatiek
In dit deel staat psychosomatische problematiek centraal. - Module 2: Innovatie van zorg
Toetsing
Module 1: wordt getoetst met een kennistoets en een praktijktoets.
Module 2: wordt getoetst met een verslag en een presentatie over de resultaten van het project.
Literatuur
De volgende boeken worden in de minor gebruikt:
- Burgt van der, M. & Verhulst, F., (2009) Doen en blijven doen, Houten, Bohn Stafleu van Loghum;
- Burken van, P.(2010) Gezondheidspsychologie voor de fysiotherapeut, Bohn Stafleu Loghum, Houten;
- Verder dient actuele (Engelstalige) literatuur als onderbouwing van de lessen. Deze wordt via de digitale leeromgeving verspreid.
Rooster
De lessen vinden plaats op dinsdag en donderdag. Uitzonderingen kunnen voorkomen omdat er ook gastdocenten zullen lesgeven.
De les- en toetsroosters worden, met uitzondering van de eerste onderwijsperiode van het studiejaar (start september), altijd vier weken voor de start van iedere onderwijsperiode op Mijn Rooster geplaatst. Het rooster voor de eerste onderwijsperiode van het studiejaar is drie weken voor de start vindbaar op de site. Op Mijn Rooster is altijd het meest actuele rooster zichtbaar.
Op de HU mag voltijdonderwijs geroosterd worden tussen 08.30 en 19.00 uur.
Extra kosten
Geen.