Hoe bereid ik een online sessie voor?

In de BDB wordt een werkflow van 5 stappen gebruikt om een online onderwijssessie voor te bereiden. In deze flow wordt uitgegaan van een basis bij Canvas.

1 Teams toevoegen aan Canvas (en synchoniseren)

  • a) Teams-app op laptop/telefoon/tablet zetten
  • b) Alle deelnemers vragen de Teams-app te installeren
  • c) Bijeenkomst plannen en alle deelnemers uitnodigen via Teams (link sturen).

2 Bijeenkomst voorbereiden (ontwerp)

  • a) Groepsprotocol voor  online onderwijs in Teams maken (of afspreken)
  • b) Bijeenkomst voorbereiden ahv een combi van modellen, zoals  3-P model en Tpack-model

Afbeeldingsresultaat voor tpack model nederlands

Ontwerp:

  • welke leerdoelen heeft deze bijeenkomst?
  • welke welke leerprocessen wil ik op gang brengen? Welke leeractiviteiten zet ik daarvoor in?
  • welke (online) tools gebruik ik daarbij?  Wat vooraf en wat tijdens?
  • welke technologie is daarvoor nodig (docent en student)?

3 Bijeenkomst voorbereiden (techniek)

Voorbereiding in Canvas zetten (lezen, opdrachten, raamwerk cursus)

a) in Teams lesmaterialen neerzetten

  • documenten up-loaden zoals power point, groepsprotocol, formulieren
  • vooraf gemaakte/gevonden video’s en tools Kahoot, Socrative e.d.
  • apps toevoegen voor opdrachten (bv padlet of Meistermind)

b) vlak voor aanvang de techniek instellen:

  • Teams: beheerknop voor docent
  • Teams: microfoons dempen
  • Teams: power point delen

4. Tijdens de bijeenkomst (Teams)

Programma + doelen visueel maken en delen. Herhaal het ‘groepsprotocol’ met afspraken hoe er online geleerd  en samen gewerkt wordt in de bijeenkomst.

Start met check-in (sociaal en ook techniek: is iedereen er? werkt alles?)

Zorg voor een heldere structuur,  afwisseling, interactie, kleinere groepjes of duo’s laten samenwerken en korte instructies. Activerend en ervaringsgericht adaptief beroepsonderwijs .

5. Afronden: delen en borgen

Rond af met een terugblik of retrospective (keep, drop, improve en add) over de online bijeenkomst. Laat iedereen individueel invullen en bespreek kort met de groep nog even na.

Koppel terug naar je leerdoelen en geef een vooruitblik op het vervolg: offline en online.