Handreiking generatieve AI en toetsing
Er is een nieuwe handreiking verschenen over generatieve AI en toetsing. In de handreiking vind je informatie over verschillende soorten generatieve AI applicaties, een toelichting…
Er is een nieuwe handreiking verschenen over generatieve AI en toetsing. In de handreiking vind je informatie over verschillende soorten generatieve AI applicaties, een toelichting…
Beoordelen is mensenwerk. Bij het beoordelen van toetsen is het belangrijk om rekening te houden met beoordelaarseffecten: invloeden op het oordeel die niets te maken…
De toetsvorm, de samenhang tussen de toetsen in een toetsprogramma, het daarbij aangeboden onderwijs en de onderwijsvisie/didactisch concept hangen met elkaar samen. De belangrijkste vraag…
Door Michel Coenders en Masja Meier, IVS In het kader van de Basiskwalificatie Examineren hebben wij de vernieuwde didactiekcursus BKE gevolgd via TLN. De BKE…
Bij het construeren van de toets staat de vraag wat je van de student wilt horen, zien en/of lezen centraal. Deze stap bestaat uit verschillende…
Leeruitkomsten zijn datgene wat een student moet weten, begrijpen of toepassen na een leerperiode (NVAO, 2015). Een leeruitkomst is dus een meetbaar resultaat van leerervaringen die ons…
Een take-hometoets (THT) is een toets die je studenten digitaal toe kunt sturen, waarbij je een tijdslimietaangeeft, en waarbij de studenten wordt gevraagd om het online in te dienen…
In de HU-visie op onderwijs en onderzoek (2022) zijn ontwerpdimensies opgenomen voor ons onderwijs. Eén van deze ontwerpdimensies is flexibele toetsing: We creëren (rijke) leeromgevingen…