Toetscyclus

Leeruitkomsten

Leeruitkomsten zijn datgene wat een student moet weten, begrijpen of toepassen na een leerperiode (NVAO, 2015).

Een leeruitkomst is dus een meetbaar resultaat van leerervaringen die ons in staat stelt er zeker van te zijn tot welke hoogte/niveau/standaard een leerresultaat/competentie is gevormd of verbeterd. Leeruitkomsten zijn geen unieke eigenschappen van een student maar uitspraken die hoger onderwijsinstellingen in staat stellen om te meten of studenten hun competenties hebben ontwikkeld op het vereiste niveau.

Verschil leerdoelen en leeruitkomsten

De termen leeruitkomsten en leerdoelen worden vaak door elkaar gebruikt.

Leerdoelen geven aan wat de lerende beoogd wordt te weten of kunnen na het volgen van een onderwijseenheid. Ofwel de intenties van een onderwijseenheid. Werken aan leerdoelen draagt wel bij aan het behalen van een leeruitkomst. Maar er zijn een aantal belangrijke verschillen (Peeters, 2021).

Leerdoelen Leeruitkomst
Gewenste resultaten Getoonde resultaten
Gekoppeld aan lessen Gekoppeld aan toetsing
Specifiek onderdeel Groter geheel / hele beroepstaak

Hoe beschrijf je leeruitkomsten?

Voor leeruitkomsten geldt dat ze toetsbaar moeten zijn. Dat wil zeggen:

  • het is duidelijk welk GEDRAG van de student gevraagd wordt
  • en over welke INHOUD dit gaat
  • en onder welke VOORWAARDEN en/of CONTEXT dit gedrag moet worden getoond.
  • en soms wordt ook vermeld welke hulpmiddelen gebruikt mogen worden.

Dat leidt tot een dergelijke formulering:

“De student vertoont gedrag A, met betrekking tot inhoud B onder voorwaarden C, waarbij hulpmiddelen D worden gehanteerd wat leidt tot prestatie E.”

Meer weten over het formuleren van leeruitkomsten? Lees verder in de handout onderaan de pagina.

Materialen

Handout Beschrijven van leeruitkomsten

De NVAO over leeruitkomsten

Notitie leerwegonafhankelijk toetsen op de HU (2016)

Tuning-systematiek voor formulering leeruitkomsten