DLO Innovatiethema’s
Honest Mirror

Honest Mirror

Presentatievaardigheden worden gezien als een belangrijke 21st Century Skill. Toch blijkt het ontwerpen van effectief onderwijs gericht op presenteren een uitdaging, omdat leeromgevingen vragen om voldoende mogelijkheden voor oefening en feedback. Om studenten voldoende oefenmogelijkheden en waardevolle feedback te bieden, wordt de app Honest Mirror ontwikkeld, getest en vervolgens geïntegreerd in het hoger onderwijs.

Naam initiatiefnemer: Stan van Ginkel

Project uitgevoerd met: Shanna Govers (Project Manager), Philippine Waisvisz (Innovation Expert), Bo Sichterman (Research Professional), Olivier van der Molen (Proxy Product Owner), Koen de Groot (AI expert) en Bart Wagemakers (Teacher Educator)

Achtergrond

De Honest Mirror staat internationaal in de spotlights, omdat de UNESCO de mogelijkheden van AI (Artificial Intelligence) voor leerprocessen verkent. Eén van de UN-doelen richt zich op het terugdringen van het mondiale lerarentekort. Vóór 2030 dienen er 69 miljoen docenten te worden opgeleid. AI-technologieën kunnen daarbij een belangrijke rol spelen voor het verminderen van de werkdruk onder docenten en leerkrachten, indien studenten en leerlingen zelfstandig met AI-gestuurde leeromgevingen kunnen oefenen en feedback ontvangen. Daarbij blijft de rol van de docent essentieel in het begeleiden en coachen van de lerende.

Eerder onderzoek heeft aangetoond dat het oefenen en ontvangen van feedback in Virtual Reality de leerprocessen van studenten net zo effectief ondersteunt als feedback van docenten na face-to-face presentaties. Tot op heden hebben VR-systemen zich gericht op het ontwikkelen van oogcontact en stemgebruik (zoals spreekvolume, spreekfrequentie en spreeksnelheid). Een ander cruciaal aspect voor het geven van een effectieve presentatie is lichaamstaal. Deze laatste vorm van non-verbaal gedrag staat centraal in dit project.

Doel

Dit project richt zich op het ontwerpen van een applicatie voor de desktop waarmee studenten aan de hand van automatisch gegenereerde feedback – op houding en gebaren – hun presentatievaardigheid onafhankelijk van tijd en plaats kunnen ontwikkelen. Hierdoor krijgen studenten rijkere oefenmogelijkheden en worden docenten ontlast, zodat zij zich meer kunnen richten op inhoudelijke aspecten en reflectie.

Hoe helpt dit de student

De student kan met deze applicatie (a) gepersonaliseerde feedback krijgen op lichaamstaal bij opgenomen presentaties, (b) deze tool just-in-time inzetten en (c) net zo vaak oefenen en geautomatiseerde feedback ontvangen naar eigen inzicht. De applicatie werkt als volgt (zie ook Figuur 1): in de eerste stap presenteert de student voor de camera van zijn laptop (stap 1), tegelijkertijd wordt deze presentatie middels de camera-functie opgenomen (stap 2), vervolgens analyseert het neurale netwerk (AI) de lichaamstaal (stap 3), op basis hiervan worden effectieve en ineffectieve houdingen en gebaren gedetecteerd door de applicatie (stap 4), daarna krijgt de student geautomatiseerde feedback, feed-up én feed-forward terug op basis van de geanalyseerde lichaamstaal tijdens de presentatie (stap 5).

Figuur 1_Honest Mirror_verwerkingsstappen en feedbackmodel

Aanpak

Binnen dit project werken de volgende expertisegebieden met elkaar samen: development, onderzoek én onderwijs. Door gebruik te maken van AI-technologie worden gegevens over lichaamstaal omgezet in automatisch gegenereerde feedbackberichten. De ontwikkeling van de Honest Mirror is gebaseerd op cruciale ontwerpcriteria met betrekking tot schaalbaarheid, mobiliteit, effectiviteit en acceptatie in het onderwijs. Deze ontwerpbenadering, die stelt dat onderwijsinnovaties betekenisvol én value-sensitive moeten zijn, sluit nauwkeurig aan op de opvatting van het onderzoeksprogramma van het Lectoraat Digitale Ethics (HU). De ontwikkelde applicatie wordt vervolgens getest op leereffecten en percepties van studenten en docenten in diverse curricula in het hoger onderwijs. Vervolgens wordt deze open source aangeboden.

Deelbare (tussen)resultaten

De volgende deelresultaten worden geformuleerd: een werkbare Honest Mirror als desktopvariant (development), publicaties over de leereffecten én de ethische implicaties van de Honest Mirror (onderzoek), een handleiding en een trainingsprogramma voor studenten en docenten (onderwijs) en een film over de achtergronden en de werking van de Honest Mirror voor op de HU-website (media).

Hulp gevraagd
Er worden in dit project studenten en docenten van diverse domeinen gevraagd om deze applicatie in het onderwijs te testen. Bovendien worden studenten, met kennis over aspecten zoals design en gebruiksvriendelijkheid, gevraagd met als doel om de Honest Mirror zo nauwkeurig mogelijk te laten aansluiten op de wensen van de lerende én docerende.