SDG 1: SJD studenten Juul en Nassira helpen jongeren met hun financiën
Iedere maand zet Programmateam duurzaam een project van de Hogeschool, gekoppeld aan een SDG, in het zonnetje. We trappen af met SDG 1 Geen armoede. Het project 4YOUth valt binnen deze SDG.
Het project
4YOUth Nieuwegein is een nieuw onderdeel van MOvactor dat in september 2020 is opgericht in samenwerking met de Hogeschool Utrecht. Bij 4YOUth Nieuwegein helpen studenten van de opleiding sociaal juridische dienstverlening jongeren tussen de 14 en 27 jaar uit Nieuwegein met financiële en juridische vraagstukken (peer-to-peer). Daarnaast houdt 4YOUth zich bezig met het verbeteren van de digitale vaardigheden van de jongeren van Nieuwegein. 4YOUth is een duurzaam project, doordat ieder jaar nieuwe studenten aansluiten en er in de zomervakantie ook doorgewerkt wordt, zodat 4YOUth altijd klaar staat om jongeren te helpen.
Startdatum en einddatum
In september 2020 is 4YOUth Nieuwegein opgezet. SJD studenten Juul de Bruin(22) en Nassira Bikhezar(27) zijn de eerste lichting en in september 2021 start de tweede lichting met 8 nieuwe tweedejaars SJD studenten. Zij zijn begonnen als tweedejaars studenten en zijn in de zomervakantie begonnen met onze derdejaars stage en zullen deze dit schooljaar afmaken bij 4YOUth. Er is geen echte einddatum, het projectplan voor 4YOUth is voor drie jaar aangegaan met de gemeente Nieuwegein. Als 4YOUth goed aansluit bij de behoeftes van de jongeren uit Nieuwegein zal 4YOUth worden voortgezet. 4YOUth Nieuwegein is een duurzaam project; ieder jaar zullen nieuwe tweedejaars studenten starten en derdejaars studenten doorgaan.
SJD studenten Juul de Bruin(22) en Nassira Bikhezar(27) zijn erg enthousiast:
‘’In Nieuwegein zijn veel organisaties die helpen met financiële en juridische problematiek, maar niet specifiek voor jongeren. Veel organisaties bleken ook te hoogdrempelig te zijn voor jongeren om naartoe te stappen. Met 4YOUth Nieuwegein vangen we deze mogelijk kwetsbare jongeren op door hen een laagdrempelige, gratis en peer-to-peer dienstverlening te bieden. Wij zijn daarom erg enthousiast over 4YOUth, want wij hebben gemerkt dat wij jongeren daadwerkelijke praktische hulp kunnen bieden. Ook sluit 4YOUth Nieuwegein op veel aspecten goed aan bij onze studie, waardoor wij het geleerde van onze opleiding goed kunnen toepassen tijdens onze stage’’.
Bijdrage HU studenten
SJD studenten Juul de Bruin(22) en Nassira Bikhezar(27):
‘’In het begin van het project werden wij nog veel begeleid voor het opzetten van 4YOUth. Wel werd er vanaf het begin al geluisterd naar onze input, waardoor wij zelf invloed hadden op hoe 4YOUth eruit zou komen te zien en hierdoor werd het echt ons eigen project. Naarmate de tijd vorderde deden wij steeds meer zelfstandig, zoals het oppakken van casussen, het bijhouden van de mailbox en telefoon, het bijhouden van administratie en het uitbreiden van ons netwerk. Nu wij als derdejaars stagiaires bij 4YOUth zijn begonnen, doen wij bijna alles zelfstandig en zullen wij ook de nieuwe SJD studenten begeleiden. Deze begeleiding bestaat uit het plannen van hun activiteiten en hen ondersteunen bij de uitvoering daarvan’’.
Contact
Contactpersoon: Eelco Koot
App, mail of bel met de studenten van de Hogeschool Utrecht:
Mobiel: 06 15 45 0091
Mail: info@4youthnieuwegein.nl
SDG 2: The Breakfast Club
Wat is The Breakfast club?
De HU International Business Honours Breakfast Club (The Breakfast Club – HU Talks) is een samenwerking met de Dodore Foundation om HU studenten te betrekken bij het ondersteunen van de Sustainable Development Goals.
Het Breakfast Club-programma voorziet studenten van de vaardigheden en competenties om een verschil te maken in onze wereld. Ze creëren bewustzijn en helpen in het contact met de fondsen om elke schooldag ontbijt(de belangrijkste maaltijd van de dag)aan te bieden aan jonge kinderen van 3-10 jaar oud in Kenia, Afrika. Met als doel: honger en armoede terug dringen.
Het project werd onder de aandacht gebracht door het HU International Business Honours programma. Een samenwerking die al loopt sinds 2018. In 2020 gingen 2 studenten en 2 afgestudeerden samen met LeeWee (projectleider) naar Nairobi(Kenia) om de scholen en hun schoolkinderen voor het project Breakfast Club te bezoeken. Zij zijn zeer tevreden door de enorme betrokkenheid van hun studenten hebben. Zo maken ze een verschil in de samenleving en zijn ze in staat om een verbinding te maken met de SDG’s.
Bijdrage van de HU studenten
HU-studenten doen mee aan het IB Honours programma. Zij bedenken ideeën en activiteiten om het bewustzijn en de financiering te vergroten. Dit doen zij een heel schooljaar lang om de 250 schoolkinderen in de sloppenwijken van Nairobi in Kenia te voeden.
Al twee keer heeft een groep studenten de scholen in Nairobi bezocht, in 2019 en 2020. Ze worden ‘ambassadeurs’ van de Breakfast Club voor hun teamgenoten en collega’s en ook voor de doelstellingen van de SDG’s die het project vertegenwoordigen.
Empowerment
Het belangrijkste voor projectleider Leewee is; ‘Onze studenten aanmoedigen, toerusten en empoweren, met een mentaliteit, houding, competenties en vaardigheden om een verschil te maken in de omgeving en de samenleving waarin ze betrokken zijn’’.
Wat is The Breakfast club?
De HU International Business Honours Breakfast Club (The Breakfast Club – HU Talks) is een samenwerking met de Dodore Foundation om HU studenten te betrekken bij het ondersteunen van de Sustainable Development Goals.
Het Breakfast Club-programma voorziet studenten van de vaardigheden en competenties om een verschil te maken in onze wereld. Ze creëren bewustzijn en helpen in het contact met de fondsen om elke schooldag ontbijt(de belangrijkste maaltijd van de dag)aan te bieden aan jonge kinderen van 3-10 jaar oud in Kenia, Afrika. Met als doel: honger en armoede terug dringen.
Het project werd onder de aandacht gebracht door het HU International Business Honours programma. Een samenwerking die al loopt sinds 2018. In 2020 gingen 2 studenten en 2 afgestudeerden samen met LeeWee (projectleider) naar Nairobi(Kenia) om de scholen en hun schoolkinderen voor het project Breakfast Club te bezoeken. Zij zijn zeer tevreden door de enorme betrokkenheid van hun studenten hebben. Zo maken ze een verschil in de samenleving en zijn ze in staat om een verbinding te maken met de SDG’s.
Bijdrage van de HU studenten
HU-studenten doen mee aan het IB Honours programma. Zij bedenken ideeën en activiteiten om het bewustzijn en de financiering te vergroten. Dit doen zij een heel schooljaar lang om de 250 schoolkinderen in de sloppenwijken van Nairobi in Kenia te voeden.
Al twee keer heeft een groep studenten de scholen in Nairobi bezocht, in 2019 en 2020. Ze worden ‘ambassadeurs’ van de Breakfast Club voor hun teamgenoten en collega’s en ook voor de doelstellingen van de SDG’s die het project vertegenwoordigen.
Empowerment
Het belangrijkste voor projectleider Leewee is; ‘Onze studenten aanmoedigen, toerusten en empoweren, met een mentaliteit, houding, competenties en vaardigheden om een verschil te maken in de omgeving en de samenleving waarin ze betrokken zijn’’.
SDG 3: Onderzoek naar gezondheid
”Een liftsleutel, gratis fruit bij de deur en duidelijke looppaden naar de trappen.”
Dat waren de resultaten van een onderzoek van de gloednieuwe opleiding AD Health & Social Work (HSW). De studenten onderzochten in hun eerste week gelijk de gezondheid van de twee instellingen in Amersfoort. Met als doel het bevorderen van de fysiek gezondheid en het in kaart brengen van het mentale welbevinden.
Een onderzoek wat goed past binnen SDG 3 Gezondheid en Welzijn. Meer lezen: https://trajectum.hu.nl/gloednieuwe-opleiding-health-social-onderzoekt-in-eerste-week-gezondheid-van-hu-amersfoort/
De poster is een voorstel van student Floortje.
SDG 3: HU teamcoaches
Heeft jouw HU team extra ondersteuning nodig?
Het Programmateam vindt het belangrijk dat we op een duurzame manier met elkaar blijven werken. Hoe je dat doet? Daarvoor kan je met jouw team bijvoorbeeld terecht bij de HU teamcoaches. Daarvoor spraken wij met Bianca Verrips(HU teamcoach) en Margo Nederhand(coördinator HU teamcoaches). De HU wil duurzaamheid heel breed zien. Daarom laten we ons inspireren door de 17 SDG’s, of de duurzame ontwikkelingsdoelen, van de Verenigde Naties.
Wat doet een HU teamcoach precies?
Wie kan het beter uitleggen dan Bianca Verrips, teamcoach sinds 2020. De teamcoachpool is gestart om teams te kunnen ondersteunen en begeleiden in hun ontwikkeling en professionalisering.
Bianca; ‘’Je loopt een stukje mee met een team. Daarbij leert niet alleen het team, maar leer ik ook als teamcoach. Het is samen werken en leren. Onderwerpen die aan bod komen zijn o.a.; samenwerking binnen de teams, gezamenlijk richting bepalen of ontwikkelen naar meer zelforganisatie’’.
Maak gebruik van de aanwezige kennis
HU teamcoaches zijn al sinds 2015 actief. Daarvoor haalden teams geregeld ondersteuning van buiten de HU. Binnen de HU is er veel interne kennis en ervaring aanwezig; er lag dus een mooie kans om deze te benutten en de horizontale samenwerking verder te versterken ook op het gebied van teamontwikkeling.
Bianca beaamt dit. ‘’Die aanwezige kennis en expertise in huis kunnen we inzetten om andere teams te helpen. Daarbij helpt het als je bekend bent met de strategische visie van de organisatie. De ervaring die je hebt opgedaan bij andere teams neem je mee en kun je inzetten bij het begeleiden van de teams.’’
Teams vinden hun weg naar de HU teamcoaches
Aansluitend op de ambities van de HU, waarin teams centraal staan, gebeurt het steeds vaker dat teams de ambitie hebben om zich verder te ontwikkelen.
HU teamcoaches spelen daar al jaren effectief op in en teams weten de weg naar HU teamcoaches goed te vinden. Niet alleen wanneer zij vastlopen, maar ook bijvoorbeeld voor een effectieve start van een team of om het teampotentieel optimaal te benutten.
Bianca haalt veel energie uit het begeleiden van teams en vindt het mooi om te zien als teams gebruik kunnen (gaan) maken van de mogelijkheden die eigenlijk al aanwezig zijn in het team. Het team leert dan als het ware zijn eigen energiebron te vormen, die ruimte biedt aan individuen om op een eigen manier op basis van gelijkwaardigheid steeds opnieuw in gezamenlijk betekenis te geven aan werk.
‘’Dat gebeurt soms nog niet genoeg. Door zicht te krijgen op bepaalde belemmeringen in een team, kunnen er stappen worden gemaakt en leren ze gebruik te maken van de eigen kracht.’’
HU teamcoaches spelen in op de veranderende context
HU teamcoaches werken op basis van ontwikkelvragen vanuit het team en daarmee vraag gestuurd. Er was de laatste tijd een verschuiving te zien in de ontwikkelvragen. Door de veranderende context is er bijvoorbeeld veel meer vraag naar de teamontwikkeling in relatie tot hybride werken binnen de HU .
HU teamcoaches werken aan duurzame impact
Margo Nederhand, coördinator HU teamcoaches, is tevreden over hoe het gaat en tegelijk zien teamcoaches ook continu kansen om continu door te ontwikkelen.
Margo; ’’Vele tientallen teams weten ons jaarlijks te vinden en durven om hulp te vragen. Dat geeft een prachtige kans om bij te dragen aan het accelereren van de ontwikkeling van teams binnen de HU en op deze manier bij te dragen aan de wendbaarheid, kwaliteit en het werkplezier in de organisatie. Juist op die manier draagt teamcoaching bij aan duurzaamheid.
We zijn trots dat Hogeschool Utrecht al sinds 2015 teamleren en teamontwikkeling met behulp van teamcoaches ondersteund.
SDG 4: goed onderwijs
Bij SDG 4 gaat het erom dat er via het onderwijs een bijdrage wordt geleverd aan duurzame ontwikkeling. Tijdens Promotieonderzoek Leren over Grenzen onderzoeken we hoe studenten van de tweedegraads bèta-opleidingen (inclusief aardrijkskunde) toegerust kunnen worden om bij te dragen aan onderwijs voor duurzame ontwikkeling. Dit onderzoek wil een bijdrage leveren aan duurzame ontwikkeling, door zowel het onderwijs aan de HU te verbeteren als het delen van kennis over wat wel en niet werkt met andere lerarenopleidingen.
Promotieonderzoek Leren over Grenzen
In een educatief ontwerp onderzoeken we hoe studenten van de tweedegraads bèta-opleidingen (inclusief aardrijkskunde) toegerust kunnen worden om bij te dragen aan onderwijs voor duurzame ontwikkeling. Dit onderzoek wil een bijdrage leveren aan duurzame ontwikkeling, door zowel het onderwijs aan de HU te verbeteren als het delen van kennis over wat wel en niet werkt met andere lerarenopleidingen.
Hoe draagt dit bij?
Educatie voor duurzame ontwikkeling wordt al decennia gezien als een van de versnellers voor verduurzaming van de maatschappij maar komt moeilijk van de grond. Onderzoek van De Wolf en Hamer (2015) laat zien dat in Nederland aandacht voor Leren voor Duurzame Ontwikkeling zowel in het tweedegraadsgebied, als op de lerarenopleidingen, versnipperd is. Dit onderzoek wil een bijdrage leveren aan duurzame ontwikkeling, door zowel het onderwijs aan de HU te verbeteren als het delen van kennis over wat wel en niet werkt met andere lerarenopleidingen.
Contactpersoon:
De Wolf, M., & De Hamer, A. (2015). Education for Sustainable Development in the Netherlands. In R. Jucker & R. Mathar (Eds.), Schooling for Sustainable Development in Europe: Concepts, Policies and Educational Experiences at the End of the UN Decade of Education for Sustainable DevelopmentSustainable Development in Europe (pp. 361–380). Springer International Publishing.
SDG 5: gendergelijkheid
Naar aanleiding van paarse vrijdag zetten wij de GSA van de Hogeschool Utrecht in het zonnetje. Deze letters staan voor Gender and Sexuality Alliance: een verbond tussen allerlei seksuele oriëntaties, sekses, gender identiteiten en gender expressies.
Het doel van de GSA is ervoor te zorgen dat alle studenten en medewerkers van de HU zich thuis voelen, ongeacht tot wie je je aangetrokken voelt en/of je genderidentiteit. Zij willen het bewustzijn over lgbtq+-problematiek vergroten en dit doen ze door het organiseren van evenementen zoals coming out day en paarse vrijdag. Ook organiseren ze sociale activiteiten voor de HU lgbtq+ gemeenschap.
Alle studenten en medewerkers van de HU zijn welkom als nieuwe leden.
Contact:
https://www.gsanetwerk.nl/gsa/hogeschool-utrecht/