ZINnig Onderzoek

Ontwikkeling therapieprogramma

In januari 2019 zijn we gestart met de ontwikkeling van het nieuwe metalinguistische therapieprogramma voor kinderen met grammaticale problemen in de leeftijd van 7-10 jaar. Het programma MetaTaal van Rob Zwitserlood was ons startpunt. We hebben dit therapieprogramma geëvalueerd bij logopedisten die hiermee werken. Daarnaaast hebben we een literatuuronderzoek gedaan naar metalinguistische vaardigheden van kinderen met TOS in de leeftijd van 7-10 jaar en de bruikbare elementen van bestaande (inter)nationale metalinguistische interventies. Het uitgangspunt van het therapieprogramma is dat het metalinguistisch en multimodaal is. Daarnaast richten we de aandacht op het belang van transfer van de geleerde structuren naar de spontane taal. Ons doel was om het materiaal zowel digitaal als concreet te maken. Hieronder lees je meer informatie over ons proces.

Codesign sessie
Om de logopedisten zo goed mogelijk bij de ontwikkeling van de behandelmethode te betrekken is – naast het bevragen via een enquête en interviews – een cocreatie sessie georganiseerd. Alle deelnemende logopediepraktijken uit het consortium waren hierbij aanwezig. Het doel van deze bijeenkomst was het genereren van ideeën voor de ontwikkeling van een spel dat de behandelmethode kan ondersteunen.

 

Dit  heeft geleid tot een hele verzameling kaartjes en post-its. Uit de verzamelde informatie blijkt dat logopedisten het belangrijk vinden dat het kind eigen regie en voldoende motivatie heeft voor de behandeling. Daarnaast vinden logopedisten het belangrijk dat kinderen inzicht hebben in hun taalproblemen en in het doel en relevantie van de therapie. Ouders hebben daarnaast een belangrijke rol in de taalstimulering in de thuissituatie.

Logopedisten zijn in het hele ontwikkeltraject van de serious game op verschillende manieren betrokken geweest.

Samenwerking met studenten ICT en Logopedie
Bij de ontwikkeling van de behandelmethode was ook een aantal studenten betrokken. Zes logopediestudenten uit jaar 3 en 4 hebben meegedacht over creatieve en aansprekende werkvormen. Vijf studenten van de opleiding ICT hadden de opdracht een product voor de behandelmethode te ontwikkelen. Een andere ICT student heeft logopedisten bevraagd naar geschikte platforms voor een digitale behandelmethode. Het ging daarbij om AR (augmented reality), een web/internetomgeving of een tabletgame. Logopediestudenten hebben de ICT studenten geholpen vat te krijgen op de logopedische praktijk en het vakjargon. Met het bijeenbrengen van deze ICT- en logopediestudenten, hebben we twee werelden samengebracht. Ze moesten aan elkaar duidelijk maken wat in hun eigen wereld ‘gewoon’ en ‘logisch’ is. Hun opgedane inzichten en ideeën zijn meegenomen in de ontwikkeling van het uiteindelijke behandelprogramma.

Het prototype van het behandelprogramma met de game WaanZINnig  is inmiddels gereed. Het programma is in de periode van maart tot en met oktober 2020 getest op bruikbaarheid in de logopediepraktijk.