Ad DEP

De opleiding
De Associate degree Didactisch Educatief Professional (Ad DEP) is een praktijkgerichte hbo-opleiding op niveau 5. Studenten worden in twee jaar opgeleid tot leraarondersteuner. Ze ontwikkelen pedagogische en didactische vaardigheden om leerlingen in het (gespecialiseerd) basisonderwijs te begeleiden bij de basisvaardigheden rekenen, taal, digitale vaardigheden en burgerschap.  

De Ad DEP leidt studenten op die een didactisch ondersteunende rol binnen en buiten de klas, school en omgeving kunnen vervullen. De student focust zich in zijn werkzaamheden op het ontwerpen van activiteiten, begeleiding en instructie afgestemd op diversiteit, inclusie en omgeving van alle leerlingen. Hij werkt daarbij met individuele leerlingen, groepjes leerlingen of een (deel)groep op één niveau. Ze werken toe naar de verantwoordelijkheid voor hun (deel)groep die ze gedurende een blok/periode begeleiden waarbij ze gestructureerd werken en lesgeven middels het ADDIE model (analyse, design/development, implementatie, evaluatie) en verantwoording afleggen aan de groepsleraar. 

Tijdens de opleiding leert de student de kennis en vaardigheden zoals deze in de kennisbases generiek (O&P), rekenen, taal, digitale vaardigheden en burgerschap staan beschreven. Dit is dus vergelijkbaar met Fase  1-2 van de pabo. De opleiding is zo opgebouwd dat de student  gedurende de opleiding  werkt aan alle taken en rollen van de leraarondersteuner. Elke periode staat er een hele taak centraal waarin een deel van deze taken en rollen verwerkt zijn.  Alles wat de student op de stageschool en op de opleiding in Amersfoort leert en doet, is erop gericht dat hij aan het eind van elke periode deze ‘hele taak’ zelfstandig uit kan voeren. De student wordt beoordeeld op leeruitkomsten (vergelijkbaar met nieuwe curriculum pabo) , zowel op de opleiding als in de feedback van stage. In onderstaand curriculumoverzicht is te zien wat de opbouw is in de hele taak binnen de opleiding en in welke bouw de student stageloopt. 

De stage
De studenten van de AdDep lopen twee dagen per week stage (donderdag en vrijdag) en hebben twee dagen les op de opleiding. Tijdens de stage is een AdDEP student gekoppeld aan een vaste groep (jaar 1/2)  of bouw (jaar 2). Hij mag meteen vanaf semester 1 stagelopen in het gespecialiseerd onderwijs. Per semester wisselt hij van stageschool. (zie ook plaatsingsbeleid Samen opleiden).  

Bij de praktijkactiviteiten die de student uitvoert op stage maken we onderscheid tussen stageactiviteiten (activiteiten aangestuurd vanuit stage zoals bv het wekelijks begeleiden van een vast groepje op woordenschatontwikkeling ) en opleidingsactiviteiten (activiteiten die de student uitvoert op stage die horen bij de beroepsproducten die de studenten moeten maken vanuit de opleiding). Begeleiding en beoordeling (inclusief PFF) zijn gericht op de leeruitkomsten. We werken toe naar geïntegreerde informatievoorziening vanuit samen opleiden.

Stagehandleiding
In de startfase van de opleiding werken we per semester met een stagehandleiding waarin de volgende onderwerpen staan toegelicht voor de (praktijk- en instituuts-) opleiders en de student:  

  • Inhoud opleiding en toelichting op de hele taak per semester 
  • Stagedagen (welke dagen, aantal dagen) 
  • Praktijk-activiteiten; wat kan je verwachten, toelichting op beroepsproducten, en OPA 
  • Planning van de stageperiode 
  • Begeleiding en beoordelen, Leeruitkomsten en PFF 
  • Bijlagen: beroepsprofiel, Leeruitkomsten, OPA, LVF en Addie-model 

AD DEP Stagehandleiding semester 1
AD DEP Stagehandleiding semester 3