ICALT en LVF

Een goede lesvoorbereiding is essentieel voor het slagen van een les. Daarom observeert de schoolopleider twee keer per jaar een les van de student met behulp van het ICALT-observatieformulier.

Observatieperiodes

  • Semester 1: 6 oktober t/m 8 december
  • Semester 2: 9 maart t/m 20 april

De student nodigt de schoolopleider actief uit voor de observatie en bereidt de les voor met het lesvoorbereidingsformulier (LVF). Voor alle studenten is er één open LVF, waarin geen vaste didactische opbouw wordt voorgeschreven. De student kan in overleg met de praktijkopleider een logische opbouw kiezen. In het formulier is een koppeling te vinden met veelgebruikte lesmodellen (zoals DI of OOL).

Feedback en ontwikkeling
De feedback en feedforward van de schoolopleider staan centraal bij de ICALT-observatie. De student verwerkt deze terugkoppeling in de persoonlijke leerdoelen voor de volgende periode.

Lesvoorbereiding

  • De student komt altijd goed voorbereid op stage.
  • Per semester bereidt de student minimaal tien lessen voor met het Lesvoorbereidingsformulier (LVF).
  • Als de situatie daar om vraagt, stuurt de praktijkopleider en/of schoolopleider op meer dan tien lessen die met het LVF worden voorbereid.

Materialen ICALT en LVF

Meer informatie

ICALT-training gemist?
Op 29 september 2025 was er een online sessie voor schoolopleiders met de ICALT-observatie. De sessie richtte zich op het gebruiken van het ICALT observatieformulier en het geven van feedback en feedforward. Bekijk hier de uitgebreide ICALT-presentatie. Heb je aanvullende vragen? Spar met een collega schoolopleider of neem contact op via opleidingsschool@hu.nl.

2 maart 2026 – Kennismaking ICALT (online)
Op 2 maart kan je in een online sessie kennismaken met de ICALT-methode. Hoe zetten we deze in bij studenten die stagelopen in ons partnerschap en hoe scoor je nou eigenlijk een ICALT-observatie? Wil je deelnemen? Stuur een mail naar opleidingsschool@hu.nl.

ICALT en GLVF (oud per 1 september 2025)