Formatief toetsen, oftewel toetsen om van te leren, krijgt al jaren veel aandacht omdat het positieve effecten kan hebben op het leren van studenten (William, 2010). Op deze pagina gaan we in op wat formatief toetsen is en welke formatieve toetsactiviteiten je wanneer in kunt zetten als docent. We verwijzen hierbij naar praktische handvatten en tools.
Wat is formatief toetsen?
Formatief toetsen omvat alle formele en informele toetsmethoden die worden gebruikt om inzicht te krijgen in het leerproces van studenten en dit te bevorderen. Dit in tegenstelling tot de summatieve functie van toetsen, waarbij een beslissing op basis van de prestaties van een student aan het einde van een leerperiode. Bijvoorbeeld wanneer je als docent besluit iemand te laten slagen of zakken. Formatief toetsen heeft allerlei verschijningsvormen. Denk aan formele methoden zoals opdrachten bespreken, maar ook aan informele vormen zoals het stellen van vragen tijdens een bijeenkomst met studenten om het begrip van studenten te peilen. We praten hier bewust over ‘formatief toetsen’ als werkwoord en niet alleen over ‘een formatieve toets’. Dit omdat formatief toetsen zich richt op het doorlopend verkrijgen van inzicht in het leerproces en het stimuleren ervan, en niet alleen op het inzetten van formatieve toets.
De formatieve toetscyclus
De formatieve toetscyclus (Gulikers & Baartman, 2017) beschrijft de stappen die docenten kunnen zetten wanneer zij formatief toetsen inzetten. Deze cyclus is gebaseerd op een reviewstudie naar formatief toetsen (Gulikers & Baartman, 2017; zie ook www.formatievecyclus.nl) en omvat vijf fasen (zie figuur 1):
- Verwachtingen verhelderen (feed-up): in deze fase worden duidelijke leerdoelen vastgesteld. Het is belangrijk dat zowel docenten als studenten begrijpen wat er wordt verwacht. Vaak krijgt de student een actieve rol in het verhelderen van de leerdoelen, bijvoorbeeld door samen met de docent in studententaal leerdoelen te formuleren of door samen leerdoelen te concretiseren door het bespreken van voorbeelden.
- Studentreacties verzamelen: tijdens het leerproces wordt relevante informatie verzameld over waar studenten staan in hun ontwikkeling richting die leerdoelen. Dit kan op verschillende formele en informele manieren gebeuren, zoals door observaties, gesprekken, opdrachten, en toetsen.
- Reacties analyseren en interpreteren: de verzamelde informatie wordt geanalyseerd op basis van de gestelde leerdoelen. Vaak hebben studenten hier ook een actieve rol in. Sterke en zwakke punten, patronen over de hele groep en mogelijke misvattingen worden zichtbaar gemaakt.
- Communiceren met studenten over resultaten (feedback): Op basis van de verzamelde en geanalyseerde informatie wordt gerichte feedback gegeven aan de studenten. Deze feedback is bedoeld om inzicht te geven in wat goed gaat en waar verbetering mogelijk is.
- Vervolgacties ondernemen (feedforward): in deze fase worden acties ondernomen om het leren te verbeteren. Bijvoorbeeld door extra opdrachten of uitleg te geven m.b.t. het onderdeel waar studenten tegenaanlopen.
Formatief toetsen in het beroeponderwijs
Hieronder geven we concrete uitleg en handvatten speciaal voor het beroepsonderwijs.
Bronnen
Andrade, H.L., & Brookhart, S.M. (2020). Classroom assessment as the co-regulation of learning. Assessment in Education: Principles, Policy & Practice, 27:4, 350-372.
Baartman, L. K. J., & de Bruijn, E. (2011). Integrating knowledge, skills and attitudes: Conceptualizing learning processes towards vocational competence. Educational Research Review, 6, 125-134.
Baartman, L., & Gulikers, J. (2022). Zicht op Studentontwikkeling: een doorgaande leerlijn met doelgerichte formatieve activiteiten. Nationaal Regieorgaan Onderwijsonderzoek.
Boud, D., & Molloy, E. (2013). Feedback in higher and professional education. Understanding It and Doing It Well. Routledge.
DeLuca, C., Chapman-Chin, A., & Klinger, D. A. (2019). Toward a teacher professional learning continuum in assessment for learning. Educational Assessment, 24(4), 267–285.
Derrick, J., Gawn, J., & Ecclestone, K. (2008). Evaluating the ‘spirit’and ‘letter’of formativeassessment in the learning cultures of part‐time adult literacy and numeracy classes. Research in Post Compulsory Education, 13(2), 173–184.
de Kleijn, R. (2022, april 18). Het (leren) stellen van een goede feedbackvraag. Opgehaald van toetsrevolutie.nl: https://toetsrevolutie.nl/het-leren-stellen-van-een-goede-feedbackvraag/
Gulikers, J., & Baartman, L. (2017). Doelgericht professionaliseren: formatieve toetspraktijken met effect! Wat DOET de docent in de klas? Eindrapport NRO overzichtsstudie. Dossiernummer: NRO PPO 405-15-722. Opgehaald van https://www.nro.nl/sites/nro/files/migrate/Inhoudelijke-eindrapport_NRO-PPO-405-15- 722_DEF.pd
Wiliam, D. (2010). An integrative summary of the research literature and implications for a new theory of formative assessment. In H. Andrade & G. J. Cizek (Eds.), Handbook of formative assessment (pp. 18–40). Routledge.
Winstone, N., Bourne, J., Medland, E., Niculescu, I., & Rees, R. (2021). “Check the grade, log out”: students’ engagement with feedback in learning management systems. Assessment & Evaluation in Higher Education, 46(4), 631–643.