Gesloten vragen

Bij gesloten vragen moeten studenten een keuze uit diverse antwoordmogelijkheden maken. Gesloten toetsvragen komen in verschillende vormen voor:

  • De meerkeuzevraag. Je stelt een vraag (stam) en de student moet uit een aantal alternatieven het juiste antwoord kiezen. Het correcte antwoord noem je de sleutel en de overige alternatieven de afleiders (Biemond, Bos, Soeting, Sugito & Uil-Hoogerwaard, 2015).

  • De juist/onjuist en ja/nee vragen. De meest bekende variant bestaat uit een stelling waarvan studenten moeten aangeven of deze juist of onjuist is (Van Berkel & Bax, 2017). Een voorbeeld hiervan is de vraag “De opleiding Sociaal Juridische Dienstverlening is onderdeel van de faculteit Maatschappij en Recht”. Als er meer context wordt weergegeven dan omvat de context de stam. De student hoeft de stam dan niet op juistheid te beoordelen. De vragen die dan volgen hebben betrekking op dezelfde stam.

Wanneer gebruik je een gesloten vragen toets?

Gesloten vragen zijn in het bijzonder geschikt voor de lagere cognitieve vaardigheden:

  • Vaststellen of studenten beroepsgerichte en vakgerichte kennis bezitten.
  • Vaststellen of studenten feitenkennis begrijpen en deze kunnen toepassen.

Online toetsen

Het toetsen op afstand (online toetsen) verschilt van het reguliere toetsen. Het grootste verschil is dat de student bij een toets op afstand niet fysiek aanwezig is. Dit maakt het bijvoorbeeld lastiger om betrouwbaarheid vast te stellen. In theorie kunnen studenten deze kennistoetsen ook thuis maken maar dan is er geen of weinig controle. De HU stelt vanaf periode D als noodoplossing tijdelijk proctored online examinering beschikbaar.

Alternatieve toetsvormen

De hogeschool is op zoek naar alternatieve vormen:

  • Dat kan een mondeling tentamen via MS Teams zijn, maar een nadeel daarvan is dat het veel docentenuren kost om alle studenten individueel te spreken.
  • Een ander alternatief is ‘timeboxing’: het instellen van een beperkte reactietijd waarbij studenten de online vragen meteen moeten beantwoorden zodat er geen tijd is om dingen op te zoeken.
  • Je kunt ook er ook een take home tentamen of open boek tentamen maken. De docenten maken toetsvragen die meer inzicht en toepassingsgericht zijn. Dus de kennisgerichte vragen zijn dan beperkt. Hier lees je daar meer over.
  • Of dat de toets formatief afgenomen wordt. Dit is op korte termijn misschien een oplossing maar maakt je vragen onbruikbaar voor toekomstig gebruik. Als dat niet erg is: toetsvragen in TestVision kunnen als formatieve toets aangeboden worden

Digitale middelen

Voor gesloten vragen kun je gebruik maken van de Canvas-functie: QUIZZES.NEXT. Deze functie is  geschikt voor oefenvragen (formatief gebruik).

In TESTVISION (LINK VOLGT VAN WANDA) kun je ook oefentoetsen maken. Daarnaast kun je hierin een summatieve toets ontwerpen.

Door de  coronacrisis worden toetsen online afgenomen en steeds meer zonder surveillance. Aangezien studenten dan op hun laptop of computer hun toets maken vraagt dit extra aandacht voor de betrouwbaarheid: is het  de student zelf die de toets maakt?   Doen ze de toets wel alleen? Hieronder staan manieren om de betrouwbaarheid te vergroten bij meerkeuzevragententamens. Het betreft maatregelen die getroffen kunnen  worden zowel bij constructie van de toets, bij het uitvoeren van de toets als na afloop van de toets. Natuurlijk hebben de maatregelen effect op de betrouwbaarheid, maar betrouwbaarheid optimaliseren is nooit een doel op zich. Dat kan zelfs doorslaan naar een negatieve impact op de validiteit van de toets. Ook dient bij elke maatregel te worden afgewogen of deze naar verhouding efficiënt/effectief is gelet op de inzet van tijd en middelen voor toetsing binnen het gehele toetsprogramma.

  • Werken met een brede vragenbank, waardoor de studenten niet allemaal dezelfde vragen krijgen. Bijvoorbeeld variëren in getallen/ kleine aanpassingen in de casuïstiek?
  • Ad random vragen laten toewijzen. Bij het samenstellen van de toets maak je gebruik van een toetsmatrijs. Hiermee kan je bijvoorbeeld zorgen dat over onderwerp A een student een willekeurige vraag krijgt geselecteerd uit een pool van 3 vragen en over onderwerp B ook, et cetera. Hiermee krijgt elke student dus in feite een unieke toets.
  • Terugkeer naar vragen niet mogelijk maken.
  • Tentamentijd beperkt houden.
  • Iets wat mogelijk helpt is studenten een integriteitsverklaring laten tekenen voorafgaand aan het tentamen. Dit heeft geen juridische waarde maar maakt studenten wel bewust van wat er van hen verwacht wordt.
  • Tijdens de afname van de toets zijn de condities (hulpmiddelen / omstandigheden) voor alle studenten gelijk.
  • Is aantoonbaar dat student de opdracht zelf heeft uitgevoerd? Authenticiteit aantonen door bijvoorbeeld foto van student bij start en einde en  door foto met een geldig legitimatiemiddel (rijbewijs, ID-kaart of paspoort) aan begin. De student moet vooraf instructie krijgen, dat  bij het tonen van een legitimatiemiddel het BSN afgeplakt of op een andere manier onzichtbaar moet worden gemaakt.

 

Bronnen

Biemond, I., Bos-Horstink, M., Soeting, J., Sugito, A., & Uil-Hoogerwaard, W. (2015). Toetsontwikkeling in de praktijk. Hoe maak ik goede vragen en toetsen? Wilp: Teelen Kennismanagement B. V.

Van Berkel, H. & Bax A. (2017) Toetsen met gesloten vragen. In Van Berkel, H., Bax, A. & Joosten-ten Brinke Toetsen in het hoger onderwijs (4de herziene druk, pp.129-159). Houten: Bohn Stafleu van Loghum.

Bijlagen