Toetscyclus

Kwantitatieve toetsanalyse

Bij een kwantitatieve analyse maak je gebruik van de toetsresultaten. Wat je precies gaat analyseren in de kwantitatieve analyse is afhankelijk van de toetsvorm en je vraag. Een paar voorbeelden:

  • bij de toetsvorm meerkeuzevragen kun je gebruik maken van de itemanalyse (Osiris of Testvision of zelf);
  • bij de toetsvorm open vragen kun je bijvoorbeeld per vraag een analyse maken van minimum, mediaan en maximum aantal gegeven punten. Op basis van gemiddelde en mediaan is dan de p-waarde per vraag te berekenen (gemiddelde/maximum score). In TestVision kun je open vragen afnemen die na beoordeling worden geanalyseerd op precies dezelfde manier als de gesloten vragen, je hoeft dan dus niets zelf uit te rekenen.;
  • bij andere toetsvormen, zeker wanneer er meerdere beoordelaars de toets beoordelen, kun je gebruik maken van andere analyses, zoals: verschillen tussen beoordelaars, verschillen tussen scores op onderdelen, verschillen in jaargangen. In TestVision en GradeWork heb je hiervoor de (learning) analytics tot je beschikking.

Hieronder is een specifieke uitleg van toets- en itemanalyse in testvision opgenomen en een template dat je voor een eigen itemanalyse kunt gebruiken.

 

Materialen

Testvision Toets-en-itemanalyse-digitaal

Itemanalyse-Template-2017 NL

Itemanalysis-Template-2017 ENG