Toetscyclus

Beoordelaarseffecten

Beoordelen is mensenwerk. Bij het beoordelen van toetsen is het belangrijk om rekening te houden met beoordelaarseffecten: invloeden op het oordeel die niets te maken hebben met de kwaliteit van het werk of de prestaties van de student. Beoordelaarseffecten treden altijd op. Helemaal voorkomen kun je niet, maar je kunt wel zorgen voor het verkleinen van de effecten. Stap één is daarin altijd: bewustwording. Hieronder zie je voorbeelden van beoordelaarseffecten die kunnen optreden. Onder ‘materialen’ kun je tips vinden die kunnen helpen bij het verkleinen van de effecten.

 Beoordelaarseffect  Beschrijving
Eerste indruk Neiging tot snel oordelen:”ik zie in 1 oogopslag of deze presentatie wat gaat worden”
Halo-effect Een gunstige indruk op een aantal criteria wordt doorgezet in een gunstige beoordeling op andere criteria: “Hij heeft zo enorm zijn best gedaan, dat zit wel goed”
Horn-effect Een ongunstige indruk op een aantal criteria wordt doorgezet in een ongustige beoordeling op andere criteria: “Verdorie, waarom heeft deze student niks gedaan met mijn feedback over literatuurverwijzingen”
Logische fout Zie halo/horn effect. Als onderdeel A fout/goed is, dan zal B ook wel fout/goed zijn: “Deze student kan goed schrijven, dan klopt zijn analyse ook wel”
Sympathie Een gunstige beoordeling omdat het goed klikt met de student
Antipathie Een ongunstige beoordeling omdat het niet klikt met de student
Projectie Het toeschrijven van persoonlijke (positieve of negatieve) kenmerken van de docent aan de student: “Mijn speerpunt is innovatie, daarover vind ik niets terug in dit werkstuk”
Stereotype Een student eigenschappen toekennen op basis van de groep waartoe hij behoort: “Zij is het enige meisje tussen deze mannelijke studenten. Zij heeft vast talent”
Mildheid (in boek: restriction of range) De neiging om steeds boven gemiddeld te beoordelen
Strengheid (in boek: restriction of range) De neiging om steeds onder gemiddeld te beoordelen
Centrale tendentie (restriction of range) De neiging om steeds in het midden te beoordelen: “Een 10 halen bestaat niet, het gaat om een 7 of een 8”

Digitale middelen

Sommige digitale systemen werken deze effecten meer in de hand. Bekijk hoe het studentwerk wordt getoond aan de examinatoren en hoe het beoordelen is ingericht. Wat betekent dit voor mogelijke effecten? Ben je hiervan bewust en kijk hoe je die effecten kunt verkleinen.

Materialen

Visualisatie van 20 beoordelaarseffecten:

Beschrijving van 20 beoordelaarseffecten
Bron: https://www.visualcapitalist.com/50-cognitive-biases-in-the-modern-world/

Voorkomen-beoordelaarseffecten

Handleiding Kalibreersessies MPO Hogeschool Utrecht

Bronnen

Van Berkel, H. (2017) Kader Beoordelaarseffecten. In Van Berkel, H., Bax, A. & Joosten-ten Brinke (2017) Toetsen in het hoger onderwijs (4de herziene druk). Houten: Bohn Stafleu van Loghum. p. 158.