Zoekresultaten voor:

Het bepalen van de cesuur

Stel: je hebt een volledige toets of opdracht samengesteld. De toets bestaat bijvoorbeeld uit een aantal gesloten vragen en een aantal open vragen. Je telt…

Het construeren van een beoordelingsformulier

Een beoordelingsformulier (voor beroepsproducten/ handelingstoetsen maar ook voor bijvoorbeeld een assessment) heeft verschillende functies: zorgen voor transparantie: de kandidaat/student weet waarop hij wordt beoordeeld waarborgen…

Het opstellen van een toetsmatrijs

Wat is een toetsmatrijs? Een toetsmatrijs is een overzicht waarin aangegeven wordt hoe de opgaven, behorende bij bepaalde toetstermen, worden verdeeld over een toets. De…

Het kiezen van een passende toetsvorm

Bij het kiezen van een toetsvorm spelen meerdere overwegingen een rol: Welke toetsvorm past het beste bij de leeruitkomsten en bij de onderwijs- en leeractiviteiten? Het is…

Leeruitkomsten

Leeruitkomsten zijn datgene wat een student moet weten, begrijpen of toepassen na een leerperiode (NVAO, 2015). Een leeruitkomst is dus een meetbaar resultaat van leerervaringen die ons…

Doelbepaling

Deze eerste stap gaat over de kaders waarbinnen je een toets construeert of waarin de toets is ingebed. In deze stap kijk je naar: De…

Constructie

Bij het construeren van de toets staat de vraag wat je van de student wilt horen, zien en/of lezen centraal. Deze stap bestaat uit verschillende…

Uitvoeren

De derde stap in de HU toetscyclus is het uitvoeren. De betrouwbaarheid en validiteit van het uitvoeren van de toets kan negatief beïnvloed worden door…