Toetscyclus

Assessment

“Assessment is een procedure waarin een waarderend onderdeel wordt uitgesproken op basis van meerdere metingen van specifieke prestaties ten behoeve van een te nemen beslissing.” (Sinke, 2015. P. 34) Daarbij is een criterium gericht interview meestal een onderdeel. Verder is het uitgangspunt dat er altijd één samenhangend oordeel wordt gegeven op basis van alle onderdelen.

Met de combinatie van bovenstaande onderdelen onderscheidt een assessment zich van aanverwante toetsvormen zoals een portfoliotoets of een eindgesprek.

Over de volgende zaken moet je als opleiding een beslissing nemen mbt deze toetsvorm:

  • hoeveel prestaties heb je nodig om een juiste beslissing te nemen?
  • welke prestaties zijn dat? bepaal je dat als opleiding, of is dit aan de student? Wie doet dan wanneer de meting van die prestaties?
  • hoe verloopt de procedure precies voor het waarderen?
  • wat zijn de criteria waarmee de leeruitkomsten worden beoordeeld? Gebeurt dit middels een rubric of niet (voldaan/niet voldaan of een meer-puntsschaal)? Waar ligt de cesuur?

Deze vragen betreffen met name punt 2 (beoordelingscriteria) en punt 3 (bewijs) van de assessmentdriehoek. (Het eerste punt (kern- of beroepstaken) heb je vastgesteld bij stap 1 van de toetscyclus, de doelbepaling.)

Assessmentdriehoek.png

Een assessment vraagt van een assessor specifieke assessorenvaardigheden. Als assessments een belangrijke toetsvorm in je opleiding zijn, is het belangrijk je assessoren daarin regelmatig te trainen.

Digitale middelen

Voor assessments wordt ONSTAGE (link volgt) veel gebruikt om het proces naar het assessment toe te begeleiden. Voor afstudeerassessments is dit programma erg geschikt, met name omdat het vierogenprincipe hierin wordt ondersteund.

Op de HU wordt nog gezocht naar een passende tool voor portfolio-opbouw richting assessment.

 

Bronnen

Berkel, A. van (2017). Assessmentdriehoek voor leerwegonafhankelijk toetsen en begeleiden. In: Onderwijsinnovatie juni 2017 (p.17-25).

Sinke, G.J.P. (2006). Aan de slag met assessment. Toetsen en beoordelen in een competentiegerichte omgeving. Nuenen: OAB Dekkers (p. 34)

HU-assessment handreiking voor docenten en ontwikkelaars

HU-assessment handreiking voor examencommissies