Deze eerste stap gaat over de kaders waarbinnen je een toets construeert of waarin de toets is ingebed. In deze stap kijk je naar:
- De aansluiting van de toets bij het toetsbeleid van de opleiding en de bijdrage die je toets levert aan het bereiken van de eindkwalificaties zoals opgenomen in het beroeps- en opleidingsprofiel. Hierbij bepaal je ook de functies van je toets.
- De plaats van de toets in het toetsprogramma. Is er sprake van een beginnersniveau of is er sprake van een beginnend beroepsbeoefenaar? Denk hierbij aan de mate van complexiteit /zelfstandigheid /verantwoordelijkheid.
- Op basis van de te toetsen competenties of kerntaken en het toetsprogramma, formuleer je leeruitkomsten of leerdoelen.
Meer informatie
Bronnen
Van Berkel, H., Bax, A. & Joosten-ten Brinke (2017) Het toetsproces ontleed. In Van Berkel, H., Bax, A. & Joosten-ten Brinke (2017). Toetsen in het hoger onderwijs (4de herziene druk). Houten: Bohn Stafleu van Loghum.