Home

Begeleiden in het nieuwe curriculum 2023-2024

Hieronder tref je de belangrijkste informatie aan over de begeleiding in het nieuwe curriculum (vanaf 22/23).

Via deze link kom je op het tijdspad van een 1ste jaar Voltijd student. Je vindt hier de activiteiten die plaats vinden vanuit het instituut en wat je als werkplekbegeleider van de student kunt verwachten. Mocht je vragen hebben, vraag de IO-er en natuurlijk de student.

Onder elk kopje vind je informatie en toelichtende video’s waarin aspecten van het nieuwe curriculum worden uitgelegd. Deze informatie en video’s zijn bedoeld voor nieuwe studenten, werkplekbegeleiders, schoolopleiders en instituutsopleiders die in het nieuwe curriculum intensief gaan samenwerken. De specifieke informatie over de modules VH-A en PH-A zijn voor studenten beschikbaar op de cursuspagina’s van CANVAS, de digitale leeromgeving van Instituut Archimedes.

De leeruitkomsten en de bijbehorende toetskaders zijn te vinden onder het kopje Programmatisch toetsen.

Programmatisch toetsen: wat en hoe?

De modules van de studie waar werkplekleren onderdeel van is, zijn vormgegeven volgens het concept van programmatisch toetsen. Binnen dit concept krijgen studenten gedurende het leerproces voortdurend feedback, die zij kunnen gebruiken om hun eigen leerproces te sturen en te verbeteren. Aan het einde van een onderwijsmodule toont de student aan welke activiteiten hij of zij heeft ondernomen en welke feedback hierop is ontvangen. De student levert deze informatie samen in een portfolio aan bij de examinator, om aan te tonen dat hij of zij de leeruitkomsten beheerst op het niveau dat hoort bij de desbetreffende onderwijsmodule. Ook op de leerwerkplek voert de student activiteiten uit waarop werkplekbegeleider, instituutsopleider, leerlingen etc. feedback kunnen geven die gebruikt kunnen worden voor het portfolio van de student.

Een video met uitleg over programmatisch toetsen:

https://www.youtube.com/watch?v=qpkk512krNc&t=120s

2022-09-29 algemene informatie programmatisch toetsen

 

Toetskader VH en PH

Hieronder is het kader toetsing Jaar 3 en 4 voor PHC, VHC, VHD en VHE. Het toetskader van Vakdidactisch Handelen, hierin zijn de leeruitkomsten te vinden, de opsplitsing in niveaus en de onderliggende indicatoren bij Kennis, Houding&Vaardigheden en Integratie.

Kader toetsing jaar 3 en 4 mrt 24 def

Toetskader VH-generiek 2022 (definitief)

Hieronder is de link naar het toetskader Pedagogisch Handelen. In het toetskader zijn de leeruitkomsten terug te vinden, de niveaus en de onderliggende indicatoren.

Generiek toetskader pedagogisch handelen-def 24

Begeleiden van studenten in het nieuwe curriculum

Video met informatie over de rol van de WB en de IO in het leertraject van 1e jaars studenten:

Algemene uitleg en programma Startbijeenkomst_30-8-2023

Programmatisch toetsen en zelfregie_30-8-23

Leernetwerken STJ_30-8-2023

2023-08-30 1e jaars programma’s voorbeelden en bouwstenen

2023-08-30 powerpoint workshop onderzoekend vermogen – beroepsproducten

Talentprijsuitreiking 2022-2023_30-9=8-2023

Werkinstructie-Scorion-werkplekbegeleiders

https://youtu.be/48JPaBNaKNo

Werkinstructie Scorion – werkplekbegeleiders

Evaluatie Werkplekleren PHA

2023-2024 Gids-werkplekleren-voor-begeleiders-jaar-1en 2 nieuw curriculum okt

Het ontwikkelingsdocument is ontworpen in samenwerking met ontwikkelaars uit de VH en PH lijn en de cv’s beroepsvoorbereiding. Het document is bedoeld als een hulpmiddel voor studenten om leren te plannen en uit te voeren en kan in meerdere situaties worden gebruikt. Het is nadrukkelijk niet verplicht voor het afronden van een onderwijseenheid en er wordt geen onderwijsaanbod aan verbonden.

Er is een studentversie en een versie voor begeleiders (met een uitgebreidere toelichting). Studenten vinden het ontwikkelingsdocument op de canvas van leerteamleren.

Studenten die in het oude curriculum werken, maken gebruik van het leerwerkplan.

Ontwikkelingsdocument nieuw curriculum begeleider nov 2023

Ontwikkelingsdocument nieuw curriculum en instructie studenten nov 2023

Voorbeelden en werkwijze 1e jaars programma’s

 

Werkwijze: Hoe stel je zelf een 1e jaars programma samen waarbij de schoolspecifieke context en het curriculum van IA samen komen:

1e jaars programma’s bouwstenen en voorbeelden

Een voorbeeld van een 1e jaars programma, gerelateerd aan de cursus Pedagogisch Handelen (jaar 1). Het concept biedt ruimte om op de schoolcontext af te stemmen:

Concept 1e jaars programma werkplekleren gekoppeld aan PH-A

Modules VH-A en PH-A in 1e jaar

Video met informatie over het leertraject van de student bij de modules VH-A en PH-A:

https://youtu.be/CEMKT190Vsk

Feedback geven

Praktijkevaluaties 2023-2024

 

De student en de werkplekbegeleider voeren samen een evaluatiegesprek op basis van de praktijkevaluatie. De student vult ter voorbereiding op dit gesprek de studentversie in. Vervolgens stuurt de student via Scorion een uitnodiging aan de werkplekbegeleider. Inhoudelijk zijn beide versies gelijk, het verschil zit in de aanspreekvorm.

2023-2024 Praktijkevaluatie jaar 1 PHA voorbereiding student

2023-2024 Praktijkevaluatie jaar 2 Voorbereiding student

2023-2024 Praktijkevaluatie jaar 3 voorbereiding student

2023-2024 Praktijkevaluatie jaar 4 voorbereiding student

2023-2024 Praktijkevaluatie jaar 4 SCORION Versie_def