Kind in zorg deel 1 Het kind in ontwikkeling – 2025/2026

Ingangseisen

De keuzecursus is onderdeel van de uit twee delen bestaande minor Kind in zorg en kan als afzonderlijk deel worden gevolgd. De keuzecursus heeft een verpleegkundige medische basis en er wordt een gedegen kennis van de menselijke anatomie en fysiologie verwacht. Naast basiskennis op het gebied van anatomie en fysiologie van de zwangerschap en bevalling is een passieve beheersing van de Engelse taal dus lezen en begrijpen een vereiste.

Studentprofiel
Wil jij je in de toekomst gaan specialiseren binnen de zorg aan kind en ouders/verzorgers? Wil jij alles weten over de ontwikkeling van het kind, vanaf de prille geboorte tot het negentiende levensjaar? Wil jij graag inzicht krijgen in de ontwikkeling van een kind, mogelijke vraagstukken hierin, jeugdgezondheidszorg en wat de impact is van die chronische ziekte op het kind en het gezin?
Dan is de minor ‘Kind in Zorg’ zeker iets voor jou.
Deze keuzecursus is ook beschikbaar voor deeltijdstudenten, maar hou rekening met de studiebelasting die het onderwijs vraagt.
De studiebelasting is berekend op 40 uur per week. Dit zijn 8 contacturen op de lesdag en 32 uur voorbereiding, uitwerking van (groeps)opdrachten.

Perspectieven op de arbeidsmarkt
Voor verpleegkunde studenten die hun 4e stage op een kraamafdeling of 3e of 4e bij een consultatiebureau of de JGZ willen lopen, kan deze keuzecursus een pré zijn in hun CV en sollicitatiebrief.

Cursusinhoud
De Keuzecursus Kind in Zorg I Het kind in ontwikkeling is ontwikkeld voor studenten met interesse in de kraam-, kind- en jeugdgezondheidszorg en voor studenten die zich in de toekomst hierin verder willen specialiseren. De keuzecursus zal de periode omhelzen vanaf het zeer prille ontstaan van het kind (conceptie) tot 19 jaar.
In de keuzecursus ligt de focus op de normale ontwikkeling van het kind in het gezin en de rol van de jeugdgezondheidszorg in Nederland. Er is aandacht voor de preventieagenda van de JGZ. Je krijgt inzicht in de zorg voor zwangerschap en geboorte en daarnaast worden verschillende ontwikkelingsstadia en bijbehorende problematiek van het opgroeiende kind behandeld.
In de cursus wordt gebruik gemaakt van een activerende werkvorm waarin studenten actief samenwerkend leren. Daarnaast worden er hoorcolleges, werkcolleges en gastlessen ingezet. Er is veel ruimte voor samenwerking.

Lesdagen en lestijden
De lesdagen zijn dinsdag OF donderdag.
Op beide dagen is er capaciteit voor 2 groepen van 16 studenten.
De lesdag en groepsindeling wordt een week voor start van de minor bekend gemaakt.
Studielast: fulltime onderwijs: 15 EC=15 x 28 uur= 420 uur in 10 weken.
De studiebelasting is berekend op 40 uur per week. Dit zijn 8 contacturen op de lesdag en 32 uur voorbereiding, uitwerking van (groeps)opdrachten.
De les- en toetsroosters worden vier weken voor de start van iedere onderwijsperiode op Mijn Rooster geplaatst. Op Mijn Rooster is altijd het meest actuele rooster zichtbaar.

Leeruitkomsten
• Ik heb kennis over en inzicht in de ontwikkelingsaspecten van kinderen van -9 maanden tot 18 jaar en ik kan deze kennis toepassen.
• Ik heb kennis over en inzicht in de zorg voor kind en gezin rondom zwangerschap, geboorte en de kraamperiode en ik kan deze kennis toepassen.
• Ik heb kennis over en inzicht in de zorg voor het gezin met kinderen van -9 maanden tot 18 jaar vanuit de Jeugdgezondheidszorg (JGZ).

Ik heb kennis over en inzicht in de vier pijlers van de JGZ-preventieagenda: hechting/ ouderschap/ gezondheid/ weerbaarheid en ik kan deze kennis toepassen.
• Ik pas analysevaardigheden toe op ethische casuïstiek, binnen de onderwerpen van de keuzecursus ‘Het kind in ontwikkeling’, op basis van literatuur en richtvragen.
• Ik toon (verpleegkundig) leiderschap middels effectieve samenwerking met medestudenten en regie in mijn eigen leerproces.
Toetsen en beoordelingscriteria
• Toets 1: Portfolio
• Toets 2: Kennisassessment

Literatuur
Er wordt gewerkt met de digitale leeromgeving CANVAS.

Verplichte boeken:
• Goudkuil, A., Allessie, B., Straver-Kramer, M.T., Frijns, E., (2021) Nederlands leerboek Jeugdgezondheidszorg, ( 8e herziene druk), Assen, Koninklijke Van Gorcum.
• Feldman, Robert S., (2024), Ontwikkelingspsychologie. 9e editie, Pearson Benelux.

 

ALGEMEEN

EC 15

Lesdag: dinsdag of donderdag.
Gemiddeld 8 contacturen per week.

Osiris-code: GKO-KZ.1-24

Periode: Blok A en C

Contactpersonen: Diana van Steenbergen
E-mail: Diana.vansteenbergen@hu.nl

Verantwoordelijk
Instituut Verpleegkundige Studies (IVS)