Keuzecursussen en Pre-masters

Kind in zorg deel 2 Het Kind met een (chronische) aandoening – 2022

Ingangseisen

  • Student Verpleegkunde

Studentprofiel
De student die geïnteresseerd is in de zorg en problematiek voor kinderen met een (chronische) aandoening en hun ouders, is zeker de goede student voor deze keuzecursus.

Perspectieven op de arbeidsmarkt
Voor verpleegkunde studenten die hun 4e stage op een kraamafdeling of kinderafdeling willen lopen, kan deze keuzecursus een pré zijn in hun CV en sollicitatiebrief.

Cursusinhoud
Bij de keuzecursus Kind in Zorg deel 2 ligt de focus op het kind met een (chronische) aandoening. De zorg voor een kind stelt hoge eisen aan professionals die zich niet alleen in een kind moeten verdiepen, maar ook oog moeten hebben voor het bredere systeem (ouders, broertjes en zusjes, familie en vriendjes) waar het kind onlosmakelijk mee is verbonden. Een opname in een ziekenhuis of een andere zorginstelling heeft grote impact op een kind en het gezin, dit geldt zowel voor een kind dat vanwege een somatische aandoening wordt opgenomen als voor een kind met een psychiatrische aandoening. 

In de keuzecursus Kind in Zorg deel 2 worden bijna alle kinderspecialismen behandeld. Hierbij kan je bijvoorbeeld denken aan de zorg voor kinderen met 

  • een aangeboren hartafwijking
  • nefrologische problematiek
  • neurologische aandoeningen
  • oncologische aandoening
  • chirurgische problematiek
  • cystic Fybrosis, astma
  • diabetes Mellitus
  • psychiatrische problemen

Binnen deze keuzecursus krijgen verschillende vakgebieden een plaats zoals verpleegkunde, geneeskunde, psychologie, fysiotherapie, diëtiek, ethiek, recht en pedagogiek. Daarnaast vormen thema’s als interculturaliteit, hechting, professionele houding, belevings- en ontwikkelingsgerichte zorg een rode draad door deze keuzecursus. De student wordt uitgedaagd met een open blik mee te gaan in de wereld van het kind en het gezin voor wie gezond opgroeien geen vanzelfsprekendheid is!  

Lesdagen en lestijden

Dinsdag is er capaciteit voor 16 studenten en donderdag is er een capaciteit voor 16 studenten. Let er dus op dat de lessen op dinsdag of op donderdag gegeven kunnen worden. 

Studielast: fulltime onderwijs: 15 EC=15 x 28 uur= 420 uur in 10 weken.
Maximaal 8 contacturen per week. De rest is zelfstudietijd of werken in groepen.

Toetsing

  • Toets 1: open vragen toets;
  • Toets 2: vakblad maken over een kind met een zelfgekozen (chronisch) ziektebeeld. Opdracht voor onderzoekend vermogen die ingaat op de vraag “Wat betekent het voor de ontwikkeling van een kind om opgenomen te zijn in een ziekenhuis of andere zorginstelling?”.
  • Toets 3: presentatie.

Literatuur
Er wordt gewerkt met de digitale leeromgeving Canvas. Voor deze cursus wordt gebruik gemaakt van de boeken:  

  • Leerboek Kinderverpleegkunde. (Ulijn-ter Wal, R., Masolijn-den Ridder, K., (2018) Leerboek kinderverpleegkunde, Bohn Stafleu van Loghum).
  • Compendium kindergeneeskunde. (Derksen-Lubsen, G. Moll, H.A., Oudesluys-Murphy, A.M., (2018) Compendium Kindergeneeskunde Diagnostiek en behandeling, Bohn Stafleu van Loghum).  
EC ​ 15​
Vorm​ Lesdag: dinsdag of donderdag. Gemiddeld 8 contacturen per week.​
Osiris-code ​ GKO-KZ.2-18
Periode​ Blok B en D
Contactpersonen​ Suzanne van de Peppel
E-mail ​ Suzanne.vandepeppel@hu.nl
Verantwoordelijk​ Instituut Verpleegkundige Studies (IVS)​