Toetscyclus

Het construeren van toetsvragen of -opdrachten

Toetsvragen en toetsopdrachten zijn in het hbo zoveel mogelijk ontleend aan de beroepspraktijk. Professionals uit de beroepspraktijk kunnen hierbij betrokken worden door authentieke voorbeelden aan te leveren.

Op basis van de toetsmatrijs kan met de toetsvragen of toetsopdrachten de toets worden samengesteld. Het is van belang dat niet alleen aandacht wordt besteed aan de toets zelf, maar ook aan documenten die daarbij (kunnen) horen, zoals:

  • een instructie voor studenten;
  • een overzicht van de benodigde materialen;
  • een beoordelingsmodel (beoordelingscriteria, beoordelingsschaal, beoordelingsformulier, rubric) bij opdrachten;
  • een instructie voor beoordelaars bij opdrachten;
  • een scorings-/normeringsvoorschrift;
  • een antwoordmodel voor toetsen met open vragen;
  • een sleutel voor toetsen met gesloten vragen;
  • en de cesuur (zak-/slaaggrens).

Bronnen

Van Berkel, H., Bax, A. & Joosten-ten Brinke (2017). Fasen in het toetsproces. In Van Berkel, H., Bax, A. & Joosten-ten Brinke (2017) Toetsen in het hoger onderwijs (4de herziene druk). Houten: Bohn Stafleu van Loghum.

Specifieke informatie over de constructie van gesloten vragen

Specifieke informatie over de constructie van open vragen