Bij het kiezen van een toetsvorm spelen meerdere overwegingen een rol:
- Welke toetsvorm past het beste bij de leeruitkomsten en bij de onderwijs- en leeractiviteiten? Het is belangrijk dat deze op elkaar afgestemd zijn (constructive alignment) (Biggs & Tang, 2011). Dit overzicht Toetsvorm en relatie tot taxonomie kan je helpen bij je keuze.
- Hoe ziet het toetsprogramma eruit en hoe past de te ontwikkelen toets daarin?
De keuze voor een toetsvorm wordt bepaald door de beoogde leeruitkomsten van de cursus/module. Daarnaast speelt de toetsfunctie een rol.
Sinds de coronacrisis kiezen opleidingen steeds vaker voor plaatsonafhankelijk toetsen. De werkgroep ’toetsen op afstand’ van het landelijk versnellingsplan ICT heeft een handige tool ontwikkeld om op basis van jouw onderwijssituatie snel je snel een geschikte toetsmethode te kiezen.
Hier vind je een overzicht van binnen de HU veel gebruikte toetsvormen:
Bronnen
Van Berkel, H., Bax, A. & Joosten-ten Brinke, D. (2017). Toetsen in het hoger onderwijs (4de herziene druk). Houten: Bohn Stafleu van Loghum.
Versnellingsplan Onderwijsinnovatie met ICT (2022). Keuzetool toetsen op afstand. Breng je toetsen online Werkgroep toetsen op afstand.